fredag 29 augusti 2014

FredagsFilmen: Spring Lola

Visst är det konstigt. När jag äntligen får lust att ta upp min löpträning igen så är jag både småförkyld och har ryggskott. Jädra skrutt liksom, för vem vet när springlusten kommer över mig igen. Till jul kanske? 
Bara därför låter jag någon annan springa åt mig idag, nämligen Franka Potente i den underbara lilla filmen "Spring Lola" eller "Lola rennt" som den heter i original. Det är Tom Tykwer som står för manus och regi här, han har bland annat medregisserat "Cloud Atlas" som var en av förra årets absoluta favoritfilmer för mig.

Bildkälla Tibute.ca
Lola har 20 minuter på sig att få tag på 100.000 D-mark och leverera dem till sin pojkvän innan han rånar ett snabbköp. Vi får se tre olika scenarier och dess utgång - alla väldigt olika från varandra.