torsdag 31 mars 2016

Marsfavoriter

Sista mars idag och namnsdag i det Jennyska hemmet. Blir nog lite kardemummakaka till fikat när namnsdagsbarnet kommer hem.
Och som vanligt när det är månadens sista dag så gör jag en liten sammanfattning för att se om det funnits några favoritsaker där. Det brukar det finnas.

Bok/fic: Jag har läst så sjukt mycket böcker den här månaden! Faktiskt så pass många att jag nu ligger 8 böcker före för att nå mitt mål för 2016 på Goodreads. Många av dem har dessutom varit väldigt bra, men min favorit är ändå "Pride and prejudice" a Jane Austen. Att den inte är omskriven här än beror på att jag valde den som läsning för Plejaderna, och vi har inte träffats än. Att jag älskar den är sedan gammalt, men det ska bli så roligt att få höra vad de andra i Plejaderna tycker och tänker om den.
Eftersom jag har läst så mycket böcker betyder det att jag inte har läst så mycket fics - för en gångs skull. Jag har läst om en Inception-fic med Arthur och Eames som jag älskar dock, en AU som innehåller stressbakning och larvigt mycket kaffe. Jag har läst "I've got nothing to do today but smile /the only living boy in New York/" av gyzym flera gånger vid det här laget. Minst tre. Säkert fler.



Film: Den här månaden har vi fyndat en och annan dvd och blue ray i reabackar, så det har blivit mycket film som har varit bra. Men månadens biobesök med "The revenant", och popcorn, är ändå månadens favorit på filmfronten. Jag kommer skriva mer om den imorgon, när det är dags för FredagsFilm igen.

Tv-program: "The hour". Jag vill ha mer. Annars är det mest pågående serier som tar upp min tid just nu.

Nagellack: Wolfsbane från Polish alcoholic. Jag ska bygga ett altare åt den för god damn!



Frisyr: Jag kan göra sidfläta igen! Alltså är det dags att gå till frissan och kapa av ett par centimeter.

Kläder: Fick en ny vårjacka i present av älskade maken. Så nu får det gärna bli lite varmare så att jag kan ha den, för den är ofodrad...

Upptäckt:  Den berömda marsipanen från Lübeck smakar som Anton Berghs marsipanbröd. Väldigt god alltså, men man behöver inte resa till Tyskland för att få uppleva smaken igen.

Extra speciell rolighet: Chilipojken har alltså varit i Tyskland på språkutbyte med sin skola. Det var han som hade med sig marsipan från Lübeck hem till sin mamma, för hans mamma kanske tjatade lite på honom om det. Möjligen. Och det var jätteroligt för mig att se hur han liksom växte av den erfarenheten - att resa utan oss. 

Mitt favoritinlägg: Alla gånger inlägget "Måndagsmotivation, del 3/?". Ska se om jag kan motivera mig att skriva ett nytt motivationsinlägg snart.