onsdag 11 januari 2017

Kycklingsallad till lunch, och ett sommarminne

För en herrans massa år sedan, vi snackar 1990-tal här, var jag och min BFF i London några sommarveckor. Vi sov i en kompis kompis studio i det hus han delade med ungefär en triljon andra människor av diverse trevlighetsgrad.
På dagarna gjorde vi turistiga saker och åt alldeles för mycket KFC och ice cream sundaes, men ibland - ibland gick vi till Boots också. För på Boots sålde de den ultimata mackan med vitlöksdoftande kycklingsallad med yoghurt på fullkornsbröd.
När vi kom hem till Sverige igen försökte jag efterlikna den där mackan ibland, men sedan föll den mig ur minnet. Fram tills förra veckan när jag låg i feberyrsel och önskade att jag hade aptit. Dags att gnugga minnesknölarna och skrida till verket, alltså.
Inte för att jag minns exakt hur jag gjorde den då, men det var inte såhär, för nu har jag petat in massor av grönsaker i salladen också och det kan jag inte minnas att jag gjorde då. Så för mitt minnes skull - Bootsmackan med en twist (eller flera).


Kycklingsallad med vitlöksyoghurt

½ grillad kyckling - det kommer bli kyckling över till en annan dag
en näve ruccola, eller annan sallad
1 dl grovriven morot
1 dl grovriven gurka
1 klyfta vitlök
1 dl naturell yoghurt av tjockare slag, inget lättyoghurttjafs
lite pressad citron
salt, peppar och örtsalt efter smak

Lägg riven gurka i ett durkslag, salta och låt vätska ur. Riv morot, riv eller pressa vitlöken, hacka salladen grovt. Pressa vätskan ur gurkan och lägg allt i en skål.
Plocka kycklingköttet från benen (och skinnet) och hacka det grovt. Lägg ungefär en tredjedel av kycklingköttet i skålen, spara resten av köttet i frysen till en annan dag.
Blanda kyckling, grönsaker, yoghurt och lite pressad citron till en jämn röra. Smaka av med peppar och örtsalt.

För Bootsmackan - ta två skivor fullkornsrostbröd, fördela hälften av kycklingsalladen på en skiva. Lägg över den andra skivan, pressa till och skär eventuellt upp den i trianglar. Jag åt min macka med tomater.

Kycklingsalladen räcker alltså till två Bootsmackor, eller så sparar man resten i kylen och äter en annan dag, med en grönsallad och lite krutonger. Som jag planerar att göra imorgon.