fredag 13 januari 2017

Nu ska jag göra mig vacker!

Om jag är fåfäng? Jodå, till viss del. Det är vi nog alla, åtminstone lite grann. Inte för att jag tycker att det är viktigt att sminka mig varje dag eller så, men jag gillar att pyssla om mig själv - det gör jag. Och när jag gör detta ompysslande har jag vissa favoriter, för sådana hinner man samla på sig under sina dagar på Jorden. Vissa av de här 13 sakerna (på fredag den 13:e!) har hängt med ett bra tag - vissa andra är rätt nya men har snabbt nått favoritstatus.
Och nej - jag är inte sponsrad ett enda litet dugg. Tyvärr.


Något av det jag är allra fåfängast med är mina naglar. Jag har en samling på minst 800 lack, det var ett tag sedan jag räknade, och mina naglar är sällan omålade. Så ja, man hinner samla på sig ett antal favoriter när man pysslar med sina naglar några gånger i veckan.
1. Kicks Oxygen treatment är en ganska ny bekantskap för mig, men den har snabbt blivit en favvis. Jag använder mitt som baslack, men den kan även användas som en kur. Nagellacken sitter bra med det här som grund, plus att den blå tonen kamouflerar mina missfärgade naglar, om jag nu skulle vilja ha dem utan färgat lack en dag eller två..
2. Apoliva Ört & Natur hud- och nagelolja har jag använt flera år nu. Det här är nog flaska fem. Jag försöker använda den varje dag, men i sanningens namn blir det nog varannan till var tredje dag jag verkligen kommer ihåg den. En droppe vid varje nagelbädd, massera, klart!
Kan endast köpas på Apoteket.
3. Jag har glasfilar drällande lite var stans. Glasfilar är nämligen det absolut bästa att använda, inte minst för att man kan göra den där sågande rörelsen utan att fullkomligt sabba naglarna - som sandpappersfilar, eller gu' bevare mig, metallfilar gör. Man kan ha sin glasfil ungefär hur länge som helst också, bara att göra rent med nagellacksremover eller skölja av lite. Det enda som kan hända med dem är egentligen att de går sönder - de är ju trots allt gjorda av glas. Lösningen heter glasfilsfodral. Jag köper numera mina glasfilar hos Edgy polish, där man kan köpa glasfil + fodral för så lite som 55 pengar + frakt. Det är mindre än vad bara filen kostar på ungefär vilket parfymeri som helst. Fyndpris, om ni frågar mig.


4. Apoliva Gel-to-oil rengöring fullkomligt älskas av mitt ansikte just nu. Jag dras med rätt så känslig hy, men den här kan jag använda helt problemfritt. Har jag sminkat mig med bas och grejer brukar jag följa efter med en löddrande rengöring, men eftersom jag så sällan sminkar mig all the way är det oftast bara den här som landar i nyllet morgon och kväll. Ett par pump i handen, massera in i ansiktet, arbeta upp en mjölkig hinna med lite ljummet vatten, skölj av. Jag torkar av min med fuktad tvättlapp. Köpes på Apoteket, oparfymerad.
5. Kicks Glowing beauty exfoliating and tingling mask. Till och med jag med mitt känsliga nylle pallar med den här masken ungefär en gång i veckan. Jag brukar använda den som ett steg i min kvällsrengöring på onsdagar. Jodå, jag har bestämda dagar för min fåfänga.
Masken ser ut och luktar som apelsinmarmelad. Jag lägger ett tunt lager av den efter rengöring, låter verka 5-10 minuter beroende på hur länge jag står ut, och sköljer sedan av. Violá! Babyhud. Men så värst tingling tycker jag kanske inte att den är. Svider är närmare sanningen. Så är det när enzymsyror peelar bort döda hudceller.
6. L'Oréal Pure clay glow mask är en sådan där härlig lermask som gör att jag riktigt längtar till nästa spadag, för då planerar jag att använda den igen. Rätt så nylanserad, och det finns en rosa och en grön också - jag har span på dem med. Funkar som en lermask gör. Lägg masken tunt, vänta tills den torkat, skölj av. Djuprengjord hud är resultatet.
PS. Jag har mina "spadagar" på söndagkvällar. Om ni undrade.


7. More brows från Model co. har varit en storfavorit sedan jag fick den i min hand. Helt enkelt en bryngel med lite fibrer i att fylla i ögonbrynen med. Perfekt färg för mig och perfekt storlek på borsten dessutom. Enda problemet är att jag inte hittar den igen, och min är nästan slut. *ledsen emoji*
8. Rätt så ny favoritparfym är This is her från Zadig & Voltaire. Den doftar som väldigt bra rökelse, och doften sitter kvar länge. Sandelträ i basen, kastanj och benzoin i hjärtat och jasmin och rosépeppar som toppnoter. Mums! Den är inte jättebillig, men kom i en sådan här mindre roll-on variant också, som jag hade råd med som tur var. När den tar slut vill jag dock ha en i fullstorlek, för jag betvivlar att jag kommer tröttna på den.
9. Om inte annat så är ju flaskorna till James Bond-dofterna för damer väldigt snygga. Som tur är för mig, som det fangirl jag är, så älskar jag att bära dem också, och inte bara titta på dem.
Den svarta flaskan kom först. 007 for women har rosenmjölk, bergamott och svartpeppar som toppnot, björnbär, gardenia och jasmin i hjärtat och basnoter i vanilj, vit mysk och cederträ. Klart jag gillar!
Flaskan i roséguld kom sedan. 007 Women II har toppnoter i champagne, hallon och rosépeppar, björnbär, baccararos, gardenia och oleander som hjärtnoter och i basen cederträ, vanilj, mysk och läder.
Om ni tror att jag går och luktar på mig själv när jag bär någon av de här tre dofterna, så tror ni alldeles rätt. Jag kan absolut inte välja en av dem som den ultimata favoriten. Nix nej.


10. Som innehavare av känslig och torr hud är det här med att tvåla in sig en ständig plåga, men man måste ju bli ren. Det brukade vara kapplöpning ner i badrummet, där jag har min lotion, efter avslutad dusch på övervåningen. Sedan fick jag chans att prova tvål från Terra Midi och numera kan jag lugnt knalla nerför trappan. Och om någon ockuperat badrummet så är det inte längre en katastrof som slutar med knastertorrt ödleskinn. De här tvålarna är nämligen oljebaserade och vårdande som attan. Den här med aloe vera väntar på tur att få bli använd, just nu har jag med apelsinblomsdoft uppe i duschen. Och jag använder den över hela kroppen utan problem. Till och med i håret. Till och med i ansiktet. Finns på Edgy polish.
11. Kung Markattas kokosolja finns i din närmsta mataffär, hoppas jag. Använder den till allt. Make up-borttagning, torra fläckar på huden, i håret, oil pulling - i maten. Skaffa en du med.
12. Underligt nog så funkar Argan oil of Morocco från Natural world även i mitt no pooade hår. Jag säger underligt för den innehåller nämligen cyclopentasiloxane som är en silikon. Och silikoner och no poo brukar inte funka för silikoner är notoriskt besvärliga att tvätta ur om man inte använder schampo med sulfater. Men jag har inga problem alls att tvätta ur den här utan schampo. Sedan finns det hälsoaspekter med cyclopentasiloxane som man bör ta i beaktande, men tills jag hittar en bättre hårolja så får den här duga. För jag har gillat den och mitt hår verkar också gilla den. Så jo, än så länge är den en favorit.
13. Tangle Teezer. Jag är håröm också. Enter en snäll utredningsborste. Jag älskar min Tangle teezer för att den är knallrosa och för att den reder ut mitt hår även om jag inte borstat det på fyra dagar och för att den funkar i både vått och torrt hår. Men man tar det lilla lugna om håret är blött. Jag borstar oftast bara håret när det är blött, för att behålla mina naturliga lockar, och när jag ändå tänker bära det uppsatt för då syns ju ändå inte lockarna.