torsdag 4 januari 2018

Målbild

Ett nytt år brukar innebära nya mål, så även för mig. Jag lovar alltså ingenting i år heller, men jag tänker sätta upp ett gäng mål för mitt inre. Hur lång tid det kommer ta att uppnå dem kan vi låta vara osagt, för jaghar ingen lust att stå där när 2018 blir 2019 och känna mig misslyckad över ett icke uppnått mål. Det finns som vanligt viktigare saker att hänga upp mig på.

Men först börjar jag med att titta på förra årets mål, och utvärdera lite hur det gick med dem. Tänkte jag.

  • Jag behöver bli av med min mage. Gick ju inte alls. Lite tvärtom faktiskt. Ska omformulera det målet och ta med det in i 2018.
  • Jag ska bli bättre på att tolka min kropps signaler. Gick ganska okej, så det känner jag att jag kan släppa.
  • Jag får bry mig om mitt utseende. Ett mål jag lyckades med, även om jag inte sminkade mig värst ofta, och även om jag aldrig gick till något proffs och fixade brynen, fick massage eller ansiktsbehandling. Jag har fått in en fin hudvårdsrutin dock, och tycker överlag att det där med hudvård är roligare nu.
  • Mer egentid med älskade maken. Har det blivit per automatik då barnen mest hänger på sina rum om kvällarna numera. Känns nästan som att jag bara har egentid med älskade maken, även om vi inte går på date direkt.
  • Mer bio. Målet var ett biobesök i månaden, och det blev det inte. 7 månader av 12 lyckades jag ändå sitta i en biofåtölj, och det är ju mer än hälften, så godkänt resultat men inte mer.
  • Äta mer vegetarisk mat. Avklarat med bravur. Så där så att det blivit en god vana. Det här var faktiskt det viktigaste målet för mig, och därför även det jag är mest nöjd med.
  • Läsa minst 35 böcker. 55 är minst 35...
  • Fler datorfria dagar. Har det absolut blivit sedan jag införde Lördagsstängt. Och ibland hänger fler dagar med av bara farten. Känns bara skönt på alla sätt och vis.
Årets mål då? Hur ser de ut? *tänktänktänk*
  • Hälsan. Jag behöver bli en bättre motionär och jag behöver uppenbarligen äta ännu bättre. Så att den där badbollen som växt fast på magen försvinner mer och mer. Skynda långsamt är fortfarande min melodi här. Eftersom jag vet att jag till 90% faktiskt äter bra, så känner jag att krutet skall läggas på mer rörelse. 
  • Bio. Jag satsar fortfarande på ett biobesök i månaden. Hoppas att det går bättre i år.
  • Läsa. Mitt mål på Goodreads i år ligger på 35 böcker, vilket jag inte tror blir några problem att fixa. Så får vi se sedan vad det blir utöver det.
  • Dator och sociala medier. Eftersom jag precis aktiverat mig på Facebook igen, så känner jag att det är bra med mina datorfria lördagar, så de kommer jag fortsätta med. Och inget FB på mobilen! 
  • Sinnet. Jag vill fortsätta med dagliga meditationer tillsammans med Headspace. Jag har hittills mediterat i något över 200 dagar, och jag upplever en så stor förändring i mig att det här är något jag vill fortsätta med forever and ever and ever.
Lite så. Checkar in vid halvårsskiftet och ger en rapport. Om jag kommer ihåg.