söndag 28 januari 2018

Månadens nagellack - Januari

Nu är det ett år sedan jag lade ner min nagellacksblogg, och flyttade över de få nagellacksinlägg jag vill göra hit. Jag hamnade i någon sots tvångsspiral där jag kände att jag var tvungen att måla om naglarna jätteofta och lägga upp inlägg åtminstone varannan dag. Det slutade med att det inte var roligt längre. Men nu när jag bara skriver om lack lite då och då, som min lacksammanfattning sista söndagen i månaden, så tycker jag att det är mycket roligare igen. Jag hinner njuta av färgprakten på ett annat sätt, och det känns lugnare både för själen och ögat.
Inte för att det varit så värst mycket "färgprakt" just i januari - snarare ganska mörkt och murrigt, men det matchar på något sätt denna gråtrista vinter alldeles ypperligt.


Depend #5061 med namnet Galaxy Highway var det lack som jag firade in 2018 med. Inte alls blått som jag trodde det skulle bli, utan härligt smaragdgrönt. Lacket tillhör Depends Across the universe-kollektion där lacken fått en metallisk finish med silverglitter.
Älskade det här lacket, till jag tog av det och såg att det stainat naglarna. Inte mycket, och det försvann fort, men ändå. Stainade naglar är inte kul.


För att dölja mina stainade naglar valde jag ett mörkt lack som nästa lack. Som #529 från Depend 02, Depends formula som ska vara mer syregenomsläpplig - och svårare att få tag på. Det här var så mörkt blått att det här som min bild visar var i dess ljusaste läge, ibland var det så mörkt att det såg svart ut. Och jag älskade det, så klart.


World on Fire från Polish Alcoholic såg ni häromdagen när jag sammanfattade höstkollektionen. Den knep bronsplatsen i det inlägget, ungefär samma färg som det har, plus en massa gyllene flakies.


Det har varit mycket OPI i januari, bara så ni är beredda. Snubblade nämligen på OPI för 20 kronor lacket på Rusta, och ett sådant kap kan man ju inte missa. Särskilt inte när man trillar på en sådan skönhet som vackert rödbetsfärgade Just Beclaus. För övrigt januaris färggladaste lack.


Nu kanske någon tycker att Well of Life från Polish Alcoholic, med sina mångfärgade flakies och sitt mångfärgade skimmer, skulle kunna vara januaris färggladaste, men se det tycker inte jag. För även om det är en hel regnbåge med färgsprak i det, så är det ändå den mörkgrå basfärgen som dominerar. Gör det inte mindre vackert, för det här är det hjärtögon på.


Från Iceland-kollektionen, alltså OPIs höstkollektion, kommer lacket Suzi and the Arctic Fox. Den som gissar att jag köpte det för ordet "fox" är med i namnet, gissar alldeles rätt. När ens rävbesatthet gått överstyr, kan vi väl säga. Sedan tycker jag att det är förbaskat tjusigt också, och tur är väl det. Mörkt, dammigt lila. En sådan dr svärtad nyans, som man ibland dessutom kunde inbilla sig att den var mörkaste marinblå. Den matchade mina mörkblå byxor i varje fall, fastän att jag vet att det är lila.


Och så kommer vi till sista lacket, det jag bär just nu och ganska nyligen fick påmålat. Även det är ett Rusta-fynd och liksom Just Beclaus här ovan kommer det från Gwen Stefanis OPI-julkollektion från 2014, som jag inte köpte något av då när det begav sig. Så jag kunde ha missat First Class Desires. denna mörklila skönhet med guldskimmer, och det hade ju varit synd, för jag tror minsann det här är januaris snyggaste lack. Kommer vi se på onsdag om det blev så.