fredag 19 januari 2018

FredagsFilmen: La La Land

En av förra årets stora biosuccéer var "La La Land". Vann massor av fina priser, men som bekant inte en Oscar för Bästa film. Jag som gillar musikaler och bara hade hört gott om "La La Land" ville så klart väldigt gärna se den, och det blev en av de där filmerna från förra året som jag missade på bio. Men nu har jag sett den. Äntligen! Eller?

Bildkälla YouTube
Filmen handlar om Sebastian och Mia, båda bor i Los Angeles och hyser stora drömmar. Sebastian vill öppna en jazzklubb, och Mia försöker slå sig fram som skådespelerska. De går båda på nit efter nit och drömmen verkar vara avlägsen. Men mitt i all kamp så möts de, och ljuv musik uppstår - som sig bör i en musikal.


Alltså, ibland undrar jag om det är mig det är fel på. För jag förstår verkligen inte hypen över den här filmen. Den är vacker att se på, med underbart foto och en fantastisk färgsättning, och storyn i sig är väl lite småintressant med temat drömmar och vad man kan få offra för att se sina drömmar slå igenom, eller inte slå igenom.
Men i övrigt? Ganska långtråkig faktiskt. Och musikalnumren hade jag kunnat vara utan, främst för att jag tycker att sånginsatserna från Ryan Gosling och Emma Stone var direkt underväldigande. Jag tror jag klämmar i med mer magstöd när jag står och sjunger med samtidigt som jag lagar mat. Det hörs inte så bra ut, med andra ord.
Så nej, jag är inte imponerad, och så här i efterskott inte alls missnöjd över att jag inte slösade biobiljettpengar på den här.