fredag 9 februari 2018

Fredagsmys: French toast Friday

Som jag älskar allitterationer! Det blir det i och för sig på sätt och vis om jag skriver Fattiga riddare Fredag också, men om hashtaggen #frenchtoastfriday redan existerar på Instagram, who am I to argue?

Fattiga riddare har blivit min go to-frukost på fredagar. Faktiskt betydligt snabbare att tillaga än man kan tro, om man bara gör det lätt för sig.
Alltså: vispa upp ett ägg, doppa bröd i ägget, stek brödet i lite olja i medelvarm stekpanna tills brödet är gyllene på båda sidor. Toppa med vad du vill och njut!
Ett ägg räcker ofta till två skivor bröd, och man kan använda vilket bröd man vill. Till och med en delad kanelbulle om man vill vara  riktigt busig. Personligen använder jag gärna något fullkornsrostbröd, men whatever floats your boat.

I sin allra naknaste form smakar dessa fattiga riddare inte värst mycket mer än bröd med stekt ägg runt, så "hemligheten" ligger i vad man toppar med. Här kommer tre söta och ett salt förslag, från några av mina tidigare frukostar.


Kanel har jag nästan alltid på, för enligt mig ska det vara kanel på fattiga riddare. Här är det dessutom hinnfria klyftor av en apelsin, och några chokladknappar. Slank ner...


Här strödde jag inte kanelen direkt på brödet, utan stekte i stället ett tärnat äpple i en aning rapsolja tills det mjuknade. Sedan karamelliserade jag äpplet i ungefär två teskedar honung och lite kanel. Tror jag snart måste reprisera den varianten...


Allra oftast äter jag dem dock såhär: kanel, hallon och flytande honung eller lönnsirap. Här är det jordgubbshonung, som grädde på moset. Man kan såklart använda vilket bär som helst, men vi har massor av hallon i frysen som plockades från vår hallonhäck i somras, så jag njuter så länge vi har dem kvar.


Och så det salta alternativet - några skivor bacon och lite lönnsirap. Jodå, jag hade kanel på de här fattiga riddarna också. Kanel är en sådan där krydda som passar ganska mycket, inte bara bullar. Tro mig.