onsdag 24 oktober 2018

"Paradisoffer" av Kristina Ohlsson

Jag fick fyra kriminalromaner om Fredrika Bergman av min mamma, och "Paradisoffer" är den fjärde av dessa. Därmed känner jag mig färdig med den här bokserien. Hade jag inte haft böckerna i min ägo hade jag inte läst förbi bok två...

Bildkälla Goodreads
Straxt efter att en Boeing 747 lyft från Arlanda med kurs mot New York, finner en av flygvärdinnorna ett hot inne på en av toaletterna. Ombord på planet finns en bomb som kommer explodera om inte Sveriges och USAs regeringar uppfyller kaparnas krav.
På fallet sätts Alex Recht från rikspolisen, Eden Lundell från SÄPO och Fredrika Bergman som nu arbetar på justitiedepartementet. Hon utses som en förbindelselänk mellan regeringen och polisen.
Nu börjar en kamp mot klockan. Ska man hinna rädda besättningen och passagerarna innan tidsfristen gått ut?

Till den här bokens fördel hör att den är lättläst och lättbläddrad. Annars är det lite av teflonkänsla för mig. Jag läste ut den för några timmar sedan och kan konstatera att den och de andra böckerna inte lämnat några spår efter sig alls.
Om jag skulle jämföra mitt läsande med mat så har jag absolut läst böcker som är som att äta en perfekt stekt entrecôte med hemslagen bearnaisesås och ett berg av krispiga pommes frites. De här böckerna är som snabbmakaroner, ibland kanske med en skvätt ketchup eller en falukorvsskiva. Det funkar, men det är inte särskilt gott eller näringsrikt.
Helt uselt är det ändå inte. Stundtals glimtar det till och är faktiskt lite spännande (falukorven), men det är ändå rätt så förutsebart och jag har läst det förr, känns det som.
Självklart blandas även privatlivet in för någon av våra huvudrollsinnehavare, men jag gissar att det tack vare den korta tidsrymden inte är hälften fall, hälften långa utläggningar om familjeliv i just den här boken.

Mitt betyg på "Paradisoffer" blev 3/5.

Tydligen har det gjorts tv-serie på de här böckerna. "Sthlm Rekviem" har redan börjat visas, avsnitt 2 går ikväll på TV4, men man kan titta ifatt och vidare på C More, om man vill.