fredag 5 juli 2019

FredagsFilmen: What we do in the shadows

Jag utmanar er att se den här filmen och sedan inte börja kalla spagetti för basgetti.

Bildkälla Amazon UK
En mockomentär om ett gäng vampyrer på Nya Zeeland som är rumskompisar. Och alla problem det kan leda till, både när det gäller att hitta käk, hålla hemligheter, balansera sitt kärleksliv, de där jädra varulvarna och att få en ny medlem i familjen - och hans bästa vän.


Det här är en av de bästa filmerna jag har sett hittills i år, och dessutom en av de roligaste. Jag skrattade högt flera gånger, och jag faller i fniss bara över trailern. Dokumentärkänslan är bara den rolig, och tillför det där lilla extra.

Filmen blev så populär att det gjordes/görs en tv-serie av den. Som jag är bra nyfiken på. Men. Eftersom den nu utspelar sig i New York är jag lite rädd för att serien ska ha fått en "amerikansk behandling" och förlorat något av sin skärpa från filmen. Men jag kommer se den. Bara inte just nu.