onsdag 31 juli 2019

Julifavoriter

Vet ni vad? Den här sommaren har hittills varit ganska eländig för mig, och i synnerhet juli har varit så jobbig att maken skapade hashtaggen #skitsommar på Instagram. Allt som kan gå fel har gjort det, och även om det här är ett inlägg för att belysa favoriter under månaden, kommer jag gnälla lite nu så att ni förstår varför det har varit svårt att hitta favoritsaker den här månaden.

Älskade makens mormor dog i juni, dagen efter min födelsedag, och även om vi visste att hon var sjuk och inte hade långt kvar så är det så klart sorgligt. Så vi målade hus och var ledsna samtidigt. Och i början på juli var det begravning som så klart var jättesorglig, med massor av tårar.
Sedan upptäckte vi en vattenskada. Var? I mitt helt nyrenoverade bibliotek. Så klart. Så mitt fina rum är nu tömt, golvet är uppbrutet och gammal fuktig och/eller möglig golvisolering (sågspån typ) är borttagen, samt att en del av väggen är borttagen för att fukten tagit sig upp i väggen och ställt till elände. Nu står det en byggfläkt där inne och väsnas 24/7 - tur för mig att just fläktar oftast blir vitt brus, annars skulle jag väl bli knäpp.
Under tiden älskade maken bröt upp golv och hade sig, så lyckades han sätta en kniv i låret. Blodvite uppstod, men det blev inte så djupt eller stort att vi kände att vi behövde åka in till akuten. Det har läkt ihop så fint så. Han råkade också klippa av internetkabeln. För why not. Och den person vår internetleverantör skickade hit för att åtgärda det, efter fyra dagar, hade inte behörighet för att röra just den kabeln, så det skulle kallas hit ännu en reparatör - det tog tre dagar för det var ju helg. Självklart klarar vi oss utan internet, men det blir onekligen lite roligare med.
Och i söndags dog Oskar. "Min" hund, som inte var min hund. Min promenadkompis. Min grishund. Min terapivovve. Min bästa hundvän. Han blev plötsligt sjuk och hans ägare fattade det humana och sorgliga beslutet att låta honom somna in. Jag kommer sakna honom oändligt mycket.

Så jo - det blir svårt att hitta favoriter i juli, men jag gör ett försök.



Bok: "Inuti huvudet är jag kul" av Lisa Bjärbo. Skriver mer om den någon av de kommande dagarna. För när en inte har internet hinner en läsa en massa, så jag har en del böcker att skriva om nu.

Film: Ingen bio nu heller, men film kan jag se ändå. Som "Silent voice", en anime (från Koyoto animations) om en ung man som inte direkt var snäll mot en hörselskadad flicka i sin klass, och nu försöker han gottgöra det.

Tv-program: "Stranger things". Säsong tre var mwha! *chefs kiss*

Nagellack: Ravenclaw från Pahlish. Bland annat...



Skönhet: Glow tonic från Pixi. Så gött att använda i slutet av en svettig dag.

Upptäckt: Hästläpp. Som i en specialformad munk från Markenteriet i Strömsholm. Den med vaniljfyllning kan jag sitta och drömma om.

Extra speciell rolighet: Att min kompis från  Australien hälsade på ett par dagar, mitt i all kaos. Som en liten ö av vila och skoj i ett hav av trist. Hon var här som utbytesstudent för 30 år sedan och bodde hos mig då. Hon har varit här några gånger sedan dess, men det är alltid lika kul att ses igen.

Favoritinlägg: Mid year book freakout. För duh - böcker!