tisdag 28 september 2021

"Oliver Twist" av Charles Dickens

Septembers långläsning har varit "Oliver Twist" av Charles Dickens. Det här var andra boken jag läste av denne författare, och troligtvis inte den sista. Berättelsen om Oliver är annars rätt så välkänd även för en som inte läst boken, genom olika filmatiseringar - till och med en musikal. Så det var inga direkta överraskningar den här boken bjussade på, grundstoryn visste jag redan om.

Bildkälla Goodreads

Stackars Oliver föds på ett fattighus och hans mamma dör straxt efter födseln. Efter att han blivit hårt och orättvist bestraffad av fattigvården, rymmer Oliver till London, där han snart hamnar i händerna på Fagin och hans gäng av förbrytare. Oliver lärs upp till att bli ficktjuv, men slumpen gör att han istället hamnar hos en äldre herre, som gärna tar hand om Oliver.
Men större och mer ondskefulla planer är redan satta till verket, och Oliver kidnappas snart tillbaka till Fagins gäng - bort från den trygghet han funnit. 

Det enda som jag tycka ligger den här boken till last är att den är lite väl omständligt berättad. Det märks ganska tydligt att boken en gång gavs ut i följetongsformat i en tidning, och att Dickens fick betalt för antalet meningar han skrev. En hel del av dessa meningar känns onödiga för berättelsen i stort, och idag hade sådant utsvävande fallit för en redaktörs rödpenna, är min gissning. Det kan bli en hel del hattande fram och tillbaka, och repetitioner av olika detaljer.
Jag fastnade dock redan från start i berättelsen om Oliver och hans öden. Förvecklingarna var kanske lite väl många och kändes möjligen en aning för osannolika, men det finns en schwung i språket som tilltalar mig. Det är inte svårt att hänga med eller läsa, och ibland ångrade jag att jag valt att läsa den som månadsbok och inte bara kunde sitta och plöja på. Så läste jag ut den en hel del dagar i förväg också, för det blev faktiskt ganska spännande på slutet. Och sorgligt, bitvis. Jag kan anta att det inte alltid var lätt att vänta till nästa del av Olivers berättelse, för vissa kapitel slutade nästan lite för spännande. På så sätt är det skönt att ha en bok, så att jag snabbt kan stilla min nyfikenhet.
Jag förstår hur Charles Dickens nått sin status som klassikerförfattare -  inte bara för att han skriver medryckande och tankeväckande, men också för att hans berättelser är exempel på den tid han levde i. "Oliver Twist" går utmärkt att läsa som en ganska svidande kritik mot den tidens fattigvård, och är på så sätt ett viktigt tidsdokument.

Mitt betyg på "Oliver Twist" blev 3/5.