fredag 11 maj 2018

FredagsFilmen revisited: God's own country

Det är inte alls länge sedan jag skrev om "God's own country" och kallade den filmen som kom undan. I början på december förra året var det faktiskt. Nu har den dock släppts på dvd och jag har den i samlingen och förra helgen satte jag mig med älskade maken och tittade på den.

Bildkälla
John Saxby bor i en liten by i Yorkshire tillsammans med sin pappa och sin farmor. Efter att hans pappa har fått en stroke vilar huvudansvaret för farmen på John, vilket går sådär. För att döva ett enformigt liv brukar han supa sig full och ägna sig åt engångsligg. När det är dags för lamning på gården anlitas gästarbetaren Gheorghe från Rumänien. Till en början vill John inte alls ha honom där, men det ändras när de två kommer varandra nära.


Var den så bra som jag hoppades på? Ja, faktiskt. Den var dock överraskande lågmäld, mitt i all sin skitighet och stundtals rätt så explicita sexscener. Det var mycket som sades i bildspråk och samspel mellan skådespelarna. Det här är ingen film med stora monologer som ska förändra världen som vi ser den, eller ett bombastiskt soundtrack. Snarare en fin liten historia om hur kärlek kan förändra en människa och få denne att vilja göra en förändring. Att börja tycka om sig själv lite mer, kanske.
Och ja - landskapet är jättevackert.

En liten pärla helt enkelt, som jag absolut tycker att man ska se.