fredag 17 mars 2017

FredagsFilmen: The Commitments

Idag är det Saint Patricks day, denna irländska högtid till helgonet Saint Patricks ära och för att högtidlighålla kristnadet av Irland.
Vi tittar närmare på en irländsk film i stället tycker jag. En av mina favoriter faktiskt, "The Commitments" från 1991 hamnar helt klart på min Topp-10 lista.

Bildkälla Alan Parker

Jimmy Rabbitte har en vision om att starta Irlands, och världens, hårdast arbetande band. Ett soul-band närmare bestämt. Han har öppna auditions i hemmet och efter en del jobb har han så lyckats skrapa ihop bandet The Commitments.
Men att vara manager för ett band med lika många viljor som medlemmar är inte helt lätt.


"Well like... Maybe we're a little white?"

"The Commitments" är lite av ett måste att se om du gillar soul, fantastiska röster (alla skådespelarna sjöng själva) och en överlag trevlig historia. För mig är det här en feel good-film och jag fullkomligen älskar den. 
Jag såg den med min pappa på Netflix för ett tag sedan, har du tur ligger den kvar där och ditt fredagsmys är räddat.