fredag 24 mars 2017

FredagsFilmen revisited: Hitchcock

I november 2012 undrade jag om det inte kunde vara trevligt att se en film om Hitchcock och hur filmen "Psycho" kom till. "Psycho" är för övrigt också med på min topplista, om ni undrade.
Filmen handlar alltså om Alfred Hitchcock och hans fru Alma Reville, deras relation och skapandet av en av de riktiga filmklassikerna - "Psycho".

Bildkälla 7em1
En film om en av mina favoritregissörer, med utmärkta skådespelare i ensemblen - kan det gå fel? Det kunde det inte. Jag fullkomligen älskade den här filmen. Den var kanske inte riktigt vad jag trodde att den skulle vara, jag gissade på en lite mer bakom-kulisserna-film, men det var större fokus på relationen mellan Alfred och Alma. Att Hitchcock var notoriskt jobbig för sina kvinnliga skådespelare är känt sedan tidigare, men här får vi se hur Alma reagerade på hans kontrollbehov och stundtals riktigt taskiga beteende. Kändes faktiskt lite befriande att filmen inte var en massiv hyllning till en man som blivit en legend. Han må ha gjort fantastiska filmer, men hans metoder var väl sisådär, kan vi säga.
Anthony Hopkins i titelrollen är dessutom stundtals kusligt porträttlik. Han till och med pratar som Hitchcock, på det där lite lugna och nästan släpiga sättet. Lite så att man behövde gnugga sig i ögonen ett par gånger för att kunna se herr Hopkins där bakom masken.

Självklart satte jag den här filmen i händerna på min i högsta grad Hitchcock-dyrkande svägerska. Hon älskade den också, av ungefär samma anledningar som jag älskar den. Så ja - nu kan jag tipsa om den på riktigt.