fredag 4 maj 2018

FredagsFilmen revisited: Varje gång jag ser dig

För något mer än tre år sedan hade jag precis tittat på en kortfilm som jag visste var ursprunget till en långfilm. "Varje gång jag ser dig" är en brasiliansk film om vänskap och kärlek och frigörelse. Numera har jag sett den, och har den till och med i min filmsamling.

Bildkälla 
Leonardo är blind och längtar efter ett mer oberoende liv. Hans vardag, vänskapen med bästa vännen Giovanna och hans syn på livet, förändras när en ny pojken, Gabriel, börjar i klassen.


Det här är en ganska lågmäld film. Stillsam och vacker, på något sätt. Jag tycker personligen att den var jättegullig, även om jag bitvis var rätt så förbannad på Leos hela livssituation. Jag förstår så väl att han vill bryta sig ut.
Det här är något så ovanligt som en hbtq+-film med ett hoppfullt slut. Så många filmer med det temat är bara kamp, död och elände, men här får vi se en rar och trevande kärlekshistoria spelas upp. Utan alltför mycket fanfarer för den sakens skull.

"Hoje eu quero voltar sozinho", som filmen heter i original, var Brasiliens bidrag till Oscars 2014. Den kom inte med bland de nominerade filmerna det året.