torsdag 17 maj 2018

What I eat in a day #21 - Värmebölja

Är det bara jag som får lite tråkig aptit när det blir varmt? Blir jag ens hungrig, undrar jag ibland. Eller äter jag bara för att jag är van vid det?
I tisdags, när jag tog de här bilderna, var det dessutom en annorlunda och splittrad dag, då jag inte åt på de tider jag brukade eftersom jag följde med Lilla E på ett läkarbesök mitt i min lunchrutin. Dessutom var det så varmt i tisdags att jag blev riktigt utmattad - så det var inte bara cykelturen som tog musten ur mig.


Anyhoodels - dagen började som vanligt med frukost. Kände mig "sådär" innovativ och bredde ett par mackor och åt en liten skål med yoghurt och granola till. Dessutom allergimedicin, vitamin och omega 3, samt te med mjölk och vatten. Massor av vatten - hela dagen.


Lunchen åt jag mycket tidigare än vad jag brukar, mest för att jag visste att jag var tvungen att åka hemifrån när jag brukar äta och att risken för en hangry mama på läkarbesöket annars var överhängande. Men jag var ju inte överdrivet hungrig just då, så jag gjorde mig bara en liten sallad med några tortillastrips till.


Ska man cykla sammanlagt dryga milen mitt på dagen en solgassig dag, är det en bra idé att ta med sig vatten i cykelkorgen. Så det gjorde jag. Äpplet åt jag när jag var tillbaka igen, och gick min försenade promenad med Oskar the dog.


Lilla E och jga firade att vi överlevde att navigera bland byggjobb, galna trafikanter och sommarhetta, med att äta upp min Ben & Jerry's Half baked och dricka kaffe till. Hon fick mest glass, för det var hon som blev petad på.


Kände ett enormt saltsug en stund senare, så jag passade på att äta en liten skål av de där tortillastripsen när jag ändå fyllde på min vattenburk för femtioelfte gången den dagen. Man svettas ju en hel del varma dagar, särskilt om man anstränger sig också, och det kan faktiskt vara en bra idé att inte ignorera saltsug sådana dagar, för kroppen behöver det och just salt svettas man ut en hel del. Men man ska för den sakens skull inte hälla i sig hela saltkaret, utan det är med måtta - lite som vanlig. Jag har kanske 10 strips där i skålen, och det räckte utmärkt.


Till kvällsmat blev det spagetti och köttfärssås. Jag är så himla glad att jag har lyckats få hela familjen att äta fullkornsspagetti! Mättar betydligt bättre än vanlig pasta. Nu ska jag bara få dem att våga prova annan pasta också. Jag har dessutom alltid i extra grönsaker i köttfärssåsen, som morot eller rödbeta. Och så serverar man grönsaker till. Och river över lite parmesan.


"Vill du ha ett glas vin?" Dum fråga han ställde där, min älskling. Klart jag ville ha det!


Och så popcorn. För man behöver något att distrahera sig med ibland, när man tittar på hemska tv-serier som "The handmaid's tale".