onsdag 30 maj 2018

Simon Stålenhags bilderböcker för vuxna

Jag har länge tänkt sätta mig och läsa Simon Stålenhags böcker, och idag blev det äntligen gjort. Han har hittills kommit ut med tre böcker, "Ur varselklotet", "Flodskörden" och senast "Passagen". Främst är böckerna intressanta för sina fantasieggande bilder, men historierna till dem gör dem än intressantare.

Bildkälla Goodreads
Bildkälla Goodreads


Bildkälla Goodreads
De två första böckerna, "Ur varselklotet" och "Flodskörden", är skrivna som om de vore fotoalbum som någon berättar minnen till medan man bläddrar i dem. Här får vi en alternativ värld, ett 80- och 90-tal där landskapet är fyllt av svävande magnetfarkoster, robotar, AI-nallar, drönare och kanske en och annan dinosaurie.
Största behållningen har jag av de ytterst fantasieggande bilderna, som ibland känns så verkliga att man nästan kan lura sig själv med att också jag har vuxit upp med stora futuristiska kyltorn vid horisonten, och en och annan android som knallat omkring längst med Svartån. Till viss del kan det kanske bero på att jag i vissa av bilderna tycker mig se inspiration från Örebros stolthet Svampen, samt även fasadmålningen på e.ons fastighet.
Sedan är böckerna skrivna med en memoarliknande text, där vi får del av minnen från vår berättares uppväxt. Mycket skickligt och finurligt gjort.

Den tredje boken, "Passagen", är annorlunda. Jag uppfattade den som mer ett berättande verk, som att bild och berättelse skapats parallellt. I de två första böckerna kändes det att bilden skapats innan texten. I "Passagen" är handlingen förlagd till ett dystopiskt USA som lider av sviterna från ett flerårigt krig och att människorna blivit fängslade i en virtuell verklighet. Här får vi följa en tonåring som är på en resa genom landet i sällskap med en gul robot.

De här böckerna är som sagt rikt illustrerade, och de känns allra mest som bilderböcker för större barn. De är helt fantastiskt fantasieggande, och jag häpnar över realismen i både bild och text både en och flera gånger.

Jag gav "Ur varselklotet" och "Flodskörden" betygen 3/5, och "Passagen" fick betyget 4/5.