torsdag 31 maj 2018

Majfavoriter

Va? Redan sista maj? Tycker det känns som att det var förra veckan jag satt och skrev aprilfavoriter och gnällde över att det var kallt för att vara vår. Det där kalla gick över, kan vi väl säga. Nu gnäller jag över att det är för varmt i stället. För vet ni vad - man får faktiskt tycka att det är jobbigt både med värme och med kyla. Det ena utesluter inte det andra. Finns nog en anledning till att "lagom" är ett så svenskt ord.

Vad som inte är lagom är favoriter, och de jag har haft som favoriter i maj kommer här.



Bok: Har haft nästan en lässvacka nu i maj. Eller så har jag bara börjat läsa i normal takt igen. Bästa roman för maj är "Wool" av Hugh Howey, men den har jag läst för Plejaderna, och eftersom vi inte setts och diskuterat den än, så säger jag inte mer än så.

Fic: Jodå, det har blivit några sådana också. Har läst/läser en och annan favorit i repris, men också en och annan ny. Som "Right hand red" av lq_traintracks. En Drarry-fic där de får gå om sista året på Hogwarts, och alltså är 8-årselever. Vanligt tema i Potter fics.

Film: Jag har varit på bio! Woop woop! Hela familjen knatade i lördags iväg och såg den senaste Star Wars upprapningen "Solo". Och det var väl kul att gå på bio, men filmen var väl sådär. Lägger upp för en fortsättning, men jag är osäker på att det kommer bli någon på grund av så himla bra/intressant/roligt var inte det här.
Min bästa film för maj är faktiskt "God's own country". Den som trodde något annat har inte hängt med här.

Tv-program: Säsong 2 av "The handmaid's tale" är helt klart det bästa i maj. Även om jag har haft svårt att se den de senaste veckorna på grund av saker som hänt i min omgivning, och för att se en så pass jobbig och ångestladdad serie som "The handmaid's tale" behöver jag må aningen bättre. Triggers och squicks och sådär.

Nagellack: Jag säger nog Sunset shimmer från Polish Alcoholic där. Supersnyggt!



Skönhet: Min nya saltstensdeo. Inget kli i armhålan! Självklart svettas jag som en gris, men det stinker inte om mig. Den klarar nästan hela dagen utan att behöva appliceras om, även i den här värmeböljan. Nästan. Men känsla just nu - aldrig mer vanlig deo.

Upptäckt: Tjusningen med utomhusyoga. Blir det igen i kväll, när jag kör terminens sista pass.

Extra speciell rolighet: Vi firade älskade makens födelsedag och mors dag i söndags, med att bjuda på grillfest. Och det är alltid så roligt att mixa ihop våra familjer.

Mitt eget favoritinlägg: Wishlist Wednesday. Älskar att göra listor!