måndag 18 mars 2019

Säsongssammanfattning: Game of Thrones, säsong 5

Som vanligt är det spoilervarning när jag skriver om tv.

Faktiskt tittade jag klart på säsong 5 samma dag som sammanfattningen för säsong 4 gick upp, så jag skojade inte när jag sa att jag nästan var klar med femman.
Sak som slagit mig den här säsongen. Har Geoerge R.R. Martin verkligen så ont om egna idéer? För här ser jag mycket hämtat från andra och annat. Mordet på Julius Caesar för att ta bara ett exempel. Men det är ju milt underhållande i varje fall.

Bildkälla 
Favoritavsnitt: 5x10 "Mother's mercy". Säsongsavslutningen, där alla dör. Typ. Flera plotlines som försvinner och en del nya som det bäddas för.

Favoritkaraktär: Tyrion, Arya.

Favoritpar: Sam och Gilly.

Bäst i säsongen: Brianne fick sin hämnd. Och Aryas träning för att bli en riktigt duktig mördare.

Värst i säsongen: Jag tröttnade på Sparrows redan första avsnittet de var med, och längtar redan till Cersei tar sin hämnd på dem.

Övriga kommentarer: Var är Bran?