torsdag 21 mars 2019

Säsongssammanfattning: Game of Thrones, säsong 6

Som vanligt är det spoilervarning när jag skriver om tv.

Det är väl lika bra att ta det här på en gång, nu när jag sett klart även på GoT:s sjätte säsong. Bara en kvar att se innan den åttonde och avslutande som har premiär på HBO Nordic 15 april. Jag tror jag hinner.

Bildkälla The Next Rex
Favoritavsnitt: Faktiskt flera stycken beroende på vilken plotline vi för tillfället följer. Men -
6x09 "Battle of the bastards". Dels för en av de bästa slagfältssekvenser jag sett på tv, dels för att Sansa fick sin hämnd på Ramsay Bolton, dels för Daenerys bamf-ögonblick med drakarna.

Favoritkaraktär: Samma som sist, men nu med en bubblare i form av Sansa.

Favoritpar: Samwell och Gilly. Det enda paret som känns som något att hänga i granen i hela serien, ärligt talat. De har blivit mitt otp för "Game of thrones".

Bäst i säsongen: Hur glad är jag över att Cersei eldade upp hela citadellet med alla sparrows i det? Jätteglad, faktiskt. Så var vi av med dem! Och en massa andra folk, men man måste ju krossa en del ägg för att göra en omelett.

Värst i säsongen: Hodor... *gråtemoji*

Övriga kommentarer: Nu börjar det äntligen bli bra på riktigt. Funderar på om det kan bero på att från och med den här säsongen så fanns det inga fler böcker att basera manus på, utan det här är manusförfattarnas jobb. Med George R.R. Martin som konsult, så klart.