tisdag 20 februari 2024

Bokreatips 2024

Idag börjar årets stora bokrea, och min vana trogen har jag förbokat några böcker som kommer hem till mig inom kort. Hoppas jag. 
Det tog ganska lång tid att titta igenom alla superlånga listor på reaböcker, men jag hittade några fynd jag tänkte att jag skulle tipsa om. Några kanske ligger i min egen kundkorg, till och med.


"Green India: indisk vegomat från grunden" har bott i min kokbokshylla ett par år vid det här laget, men ligger ändå i min kundkorg. E vill nämligen ha ett eget ex när hon flyttar ut, och jag vill samtidigt behålla ett ex här hemma. 
Precis vad titeln föreslår är det här indisk mat från grunden, allt veganskt eller vegetariskt. Det betyder att någon annan har vegetariserat recept på naan och butter chicken, men då det indiska köket innehåller mycket vegetarisk mat ändå, så förekommer genuint vegetarisk indisk mat också. Vi har lagat en hel del ur den här boken, och rekommenderar den varmt.



I "Ödet och hoppet" skriver Niklas Natt och Dag om en stor historisk händelse som hans släkt haft ett finger med i - mordet på Engelbrekt Engelbrektsson. Det här är den första boken i en serie, och jag har inte läst den än. Kommer jag göra när mitt fynd kommer hem till mig.



Mer spänning kan vi hitta i Stephen Kings "En saga". Mer fantasy än skräck, om en ung pojke som hjälper en äldre granne, och på köpet får en vän och hemligheten i skjulet.



Det finns många klassiker att välja bland, och jag tycker du kan passa på att köpa ett eget ex av "Rebecca" av Daphne du Maurier. Och läsa den. En romantisk spänningsroman, om den unga mrs De Winther, som kommer som nygift till släktgodset Manderley, där hon får svårt att fylla tomrummet efter den första mrs De Whinter, Rebecca, som dog under mystiska omständigheter.



Ett sista tips är romancedrottningen Simona Ahnstedts bok "Ett otänkbart öde". Handlar om den unga societetskvinnan Alexandra, som efter en skandal tvingats bo långt från Stockholm under flera år. Nu är det dags för henne att komma hem, och faderns kompanjon Atle tar på sig uppdraget att föra hem henne.