fredag 30 december 2016

Årsfavoriter 2016

I morgon blir det december månads favoriter, idag blir det årets.
Efter ett sådant här år kan det vara skönt att stanna upp lite och tänka efter och hitta det där som faktiskt varit bra, för det finns alltid bra saker - det är bara svårt att se dem ibland.
Det kommer ske vissa förändringar här på Livet enligt Jenny under 2017. Det stora är att jag har bestämt mig för att lägga ner min lackblogg, vilket betyder att nagellack kommer få en egen plats här. På vilket sätt vet jag inte riktigt än, men jag lovar att det inte blir ett nytt inlägg varje gång jag målar om naglarna. Vilket sker ganska ofta...

Men nu - årets favoriter!

Bok: Det kommer ett mer utförligt inlägg om några dagar om de böcker jag läst under 2016 - vilket blev en hel del. Det finns dock några titlar som snabbt fick en speciell plats i mitt hjärta och som stannat där. "Cloud Atlas" av David Mitcell, "Ljuset vi inte ser" av Anthony Doerr och "Mysterious skin" av Scott Heim utmärker sig lite extra.


Fic: Jag tycker jag kan utnämna en sådan i år. Jag har nämligen läst "Pet" av LadyVader nästan lite löjligt många gånger. Minst tre gånger i sin helhet - det kan vara fyra också, och vissa väl valda delar ungefär hur många gånger som helst.
Det är en Inception au med Arthur och Eames som elev och lärare på en high school. Mycket Hamlet, mycket angst, mycket vackra scener. Borde vara en roman.

Film: Det blev inte så mycket bio som jag hade hoppats det här året heller. Mina bästa biobesök var "Deadpool" och "The revenant".

Tv-program: Jag har tittat på en del serier jag haft på radarn ett tag men inte riktigt kommit mig för med förrän nu. Mest utmärker sig nog "Peaky blinders", för fy sjutton vad den serien är bra och välgjord. "Stranger things" är också väldigt bra.

Nagellack: Publicerade precis min Topp 20 för 2016 på Lackat enligt Jenny. Läs om dem här. Så här ser de ut i ett collage.



Frisyr: Fortfarande inget schampo i håret, det börjar bli lite längre igen efter förra vinterns avkapning, och just nu låter jag det grå få komma fram. Orkar inte tycka illa om att jag blir äldre längre.

Upptäckt: Att det faktiskt går att säga nej. Och ja också för den delen. Jag har mått så mycket bättre av att inte tvinga mig när jag känt att jag behöver tid för bara mig.

Kläder: Jag har trivts så bra i klänning i år. Och tycker tydligen om kläder som är lite urringade i ryggen.



Extra speciell rolighet: Alltså - det fanns biljetter till "Fantomen på Operan" under granen i år. Gissa hur mycket jag älskar den musikalen? Gissa vem som blev så lycklig att hon grät?
Saker som redan hänt som varit roliga var så klart min och älskade makens helg i Stockholm, med Adam Lambert, hotellfrukost. Kungsträdgården full i körsbärsblom och hagel. Jajamensan - det var en helg att minnas det.

Mitt favoritinlägg: Eftersom jag tycker väldigt mycket om mina bröder så blir årets favoritinlägg det om syskonkärlek. De är ena tokstollar de där brorsorna jag har. På ett bra sätt.