fredag 23 december 2016

FredagsFilmen + Julfilmsvecka: The Nightmare before Christmas

Det här mina vänner - det är min favoritjulfilm. Vissa kanske anser att den kan räknas som Halloween-film, men eftersom jag fullkomligen hatar den version av Halloween som importerats hit via amerikansk film, så vägrar jag se den som sådan och koncentrerar mig på jultemat. Nu kom ju den här filmen och nästlade sig in i mitt hjärta innan Halloween blev vad den nu är i Sverige, så jag kan förlåta mig själv för hur mycket jag tycker om både "The Nightmare before Christmas" och Jack Skellington. Jag såg den här filmen senast i söndags.

Bildkälla Oh my Disney
Halloween är precis slut för året och har som vanligt varit en succé. Pumpakungen Jack återvänder triumferande till Halloween-staden, men vad knappast någon lägger märke till är att Jack har tröttnat på att hela tiden göra samma sak. Av en slump hamnar han i Julstaden och blir fascinerad av vad han ser. Han förstår dock inte hela konceptet, och när Jack beslutar sig för att i år är det invånarna i Halloweenstadens tur att ge människorna en god jul, så går det inte riktigt som det brukar.


Det är Tim Burton som kom på den här berättelsen och dess persongalleri, och han var till viss del  inblandad i skapandet av filmen. Någon Tim Burton-film per se har jag dock svårt att kalla den, eftersom han inte är med i manuset eller regin. Och Johnny Depp är inte heller med...
En dockanimerad musikal kan jag ändå inte låta bli att älska, och visst känner man av Timpas estetik här. Om inte annat så för att Danny Elfman står för musiken, och även sjunger Jacks sånger. Danny Elfman är, som kanske är bekant, Tim Burtons huskompositör.