torsdag 29 december 2016

Hej då 2016!

Årets sista dagar planerar jag att summera på, som vanligt alltså. Just den här listan blir det femte året jag gör. Sedan blir det årsfavoriter följt av decemberfavoriter på årets sista dag. Here we go!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Åt surströmming. Fy rackarns bubblors vad äckligt! Men nu vet jag att det är det och tror inte bara.

Höll du några av dina nyårslöften? 
Nej. Eftersom jag nästan aldrig avlägger några. Men jag lovade mig själv att ta bättre hand om min kropp lite allmänt så där, och det har jag lyckats någorlunda med.

Vilka länder besökte du?
Jag har bara varit i Sverige. Två av mina barn har däremot besökt Tyskland respektive England. Utan sin mamma...

Rotsidan, Ångermanland. Och årets kanske snyggaste bild.


Är det något du saknade 2016 som du vill ha 2017?
Förutom ett ordentligt jobb så egentligen inte. Skulle gärna jobba fler timmar på mitt extraknäck, men jag mår inte pest och pina över min arbetslöshet för tillfället. Kan bero på att jag extraknäcker, promenerar hund och har börjat leda yogapass igen. Sysselsatt mig med andra ord.

Vilket datum kommer du alltid minnas?
Den här punkten har jag grunnat på, för jag har inte riktigt lust att minnas något tråkigt ännu ett år. Det finns ju en del dödsfall i kändisvärlden som tagit mig rätt så hårt.
I stället väljer jag 23 april då jag och älskade maken var i Stockholm och såg Adam Lambert live. Så himla bra! Och dagen efter fick jag hotellfrulle. Mmmm, hotellfrulle...

Adam Lambert. Fryshuset, Stockholm 23 april 2016.


Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att jag känt mig mentalt starkare. Har hänt en och annan grej som skulle ha kunnat ta knäcken på mig för bara ett eller ett par år sedan, som jag har lyckats hantera hyfsat bra i varje fall. Det blev ingen nedåtspiral av dem som det hade kunnat bli.

Vilket var ditt största misstag?
Att trampa snett i början på april. Låter kanske som en småsak, men det var början på en långdragen fotskada som fortfarande inte är hundraprocentigt bra, och som har hindrat mig från att träna på det sätt jag vill = power walks och stavgång.

Vilket var ditt bästa köp?
Nya behåar. Utan bygel, med stöd. Tuttarna tackar.

Vad spenderade du mest pengar på?
Nagellack och böcker.

Vad gjorde dig riktigt glad?
En kram räcker långt ibland.

Mådde du bättre eller sämre under 2016 än vad du gjort tidigare år?
Bättre. Förutom foten då.

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Kommer inte på någonting faktiskt. Förutom biobesök.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Oroa mig över saker som är utom min kontroll.

Blev du kär? 
Är sisådär konstant kär i älskade maken, så det är ingenting jag blev utan något jag fortsatte vara.

Vilket program var bäst på tv?
Av nya serier är det "Lucifer" och "Stranger things" som berett mig mest nöje. "Brooklyn Nine-Nine är också sjusärdeles rolig och inne på sin fjärde säsong.



Hatar du någon som du inte hatade förut?
Nej.

Vilken var bästa boken du läst under året?
Topp fem ser ut så här: "Cloud Atlas" av David Mitchell, "Öster om Eden" av John Steinbeck, "Ljuset vi inte ser" av Anthony Doerr, "Pride and prejudice" av Jane Austen och "Mysterious skin" av Scott Heim. Mer om det i januari när jag summerar mitt läsår 2016.

Önskade du dig något som du fick?
Grät nästan när jag såg att halsbandet jag ville ha på Etsy var sålt. Jublade när det visade sig att det var sålt till älskade maken och låg i ett paket under granen till mig.

Önskade du dig något som du inte fick?
En annan blivande president i USA än Donald Trump.

Vilken var årets bästa film?
Skrattade hjärtligt åt både "Deadpool" och "Ghostbusters" och blev fullkomligt tagen av det brutala och vackra i "The revenant".

Vilka var de bästa människorna du träffade?
Vännerna. #minavännerärdebästa

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Mönsterchock, färg, bekvämt.

Vad fick dig att må bra?
Gosa, läsa, massage, hudvård, vila och att säga nej.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Daniel Craig, Tom Hardy. Joseph Gordon-Levitt och Marion Cotillard. Kanske allra mest Tom Hardy...



Vem saknade du?
Det har ju onekligen känts lite tomt i huset nu när Stora J pluggar på annan ort. Fast samtidigt en aning skönt.

Vilken var din bästa månad?
Någon sommarmånad. Jag säger juni bara för att jag fyller år då, och i år kändes det helt okej att fira födelsedag igen. I ytterst liten skala.

Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Absolut.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2016?
Jag hoppas så klart att det blir bättre för varje år, men med tanke på vilket jädra stolpskott som ska flytta in i Vita Huset så tror jag tyvärr att det kommer bli värre. Om det inte sker en sjujädra motrörelse mot den unkenhet som verkar sprida sig i världen. Jag hoppas innerligt på den där motrörelsen.