lördag 17 december 2016

Bokhelg: "Harry Potter och det fördömda barnet"

Det finns tre författare angivna till det här manuset, J.K. Rowling, John Tiffany och Jack Thorne. Det krävdes alltså tre personer för att bringa liv i Harry Potter som vuxen, men huvudpersonerna i den här pjäsen/det här manuset är Harrys och Dracos söner Albus och Scorpius.

Bildkälla Goodreads
19 år efter att Voldemort slutligen besegrades vinkar Harry farväl till sin son Albus på perrong 9½ när han ska börja på Hogwarts. Redan på tåget blir han vän med Scorpius Malfoy, Dracos son. När Albus sedan blir insorterad i Slytherin börjar en tid av ifrågasättande, och undrande om man kanske skulle kunna ändra på det förgångna för att kunna skapa en bättre nutid.

Som sagt - det här är ett manus till en pjäs, och även om det också är en åttonde berättelse om Harry Potter så är det inte på honom fokus ligger. Albus lider av att vara Harry Potters son och att ständigt jämföras med honom, och när han får chansen att ändra på sin historia så tar han den, lite obetänkt.
Det är en rätt så spännande berättelse och jag skulle inta ha något emot att se den, eller ännu en film baserad på det här manuset.
Manus går snabbt att läsa, ungefär en dag tog jag på mig. Det betyder att även händelserna i manuset gock fort - lite väl så ibland. Upplevelsen på scen lär vara en helt annan.

Är man inte ett inbitet Harry Potter-fan kan man hoppa över den här boken, men för mig som gillar Harry Potter en hel del var det bara kul att hälsa på i hans trollkarlsvärld igen.
Manus är ju skrivna som de är, så jag kommer inte gå in på det, mer än att jag gillade. Mitt betyg blev 3/5.