fredag 2 december 2016

FredagsFilmen: Road to Perdition

Egentligen är inte gangsterfilmer en genre jag tycker värst mycket om. Brukar vara alldeles för mycket tuffa killar och pangpang för att hålla mitt intresse filmen igenom. Så det är kanske konstigt att slumpen gjorde att jag sett tre filmer med gangstertema på sista tiden, alla i olika tidsepoker. Den jag tyckte bäst om var till och med en omtittning för mig, och det tillhör definitivt inte vanligheterna med denna genre.
FredagsFilmen får således bli "Road to Perdition" med Tom Hanks i huvudrollen. I andra stora roller ser vi Paul Newman, Daniel Craig, Jude Law och en mycket ung Tyler Hoechlin.

Bildkälla Fanart.tv
Mike Sullivan arbetar som hitman åt gangsterbossen John Rooney. En dag ser hans son, Michael Sullivan Jr, vad hans pappa verkligen jobbar med. Han svär på att hålla tyst om vad han sett, men Connor Rooney, Johns son, vill inte ha några lösa trådar utan bestämmer sig på egen hand för att röja Mike och hans familj ur vägen.


När till och med Chilipojken sitter kvar i soffan fast chipsen tagit slut, så vet man att man tittar på en bra film.