fredag 3 februari 2017

FredagsFilmen: Anastasia

Eftersom Depeche Mode släppte sin nya singel idag, så går jag och nynnar på låtar om revolutioner. Deras nya singel heter nämligen "Where's the revolution" och det är ju onekligen en fråga man kan ställa sig när man ser vart världen är på väg.

Och när man då får hjärnan full med revolutioner, och man är som jag och var helt besatt av Anastasia när man var barn, då hamnar tankarna självklart hos filmer om just Anastasia Romanov. Jag såg filmen med Ingrid Bergman när jag var liten och var 100% övertygad om att Anastasia hade överlevt. Det var först när man hittade kvarlevorna efter hela hennes familj, inklusive Anastasia, som jag kunde ge med mig och säga - okej, de var verkligen så jävla taskiga att det avrättade barnen också. Vi människor alltså, vi är bra ynkliga varelser ganska ofta.

Men! Den film om Anastasia, eller legenden om Anastasia får vi väl kalla den, som ligger färskast i mitt minne är såklart den animerade filmen "Anastasia" från 1997. Jag har mest sett/hört den på svenska för jag har en massa barn, men i originalversionen görs några av de ledande rösterna av Angela Lansbury, Christopher Lloyd, Hank Azaria, John Cusack och Meg Ryan som Anastasia herself.

Bildkälla The Hollywood Reporter
Dimitri och Vladimir tror sig ha funnit en guldgruva när de stöter på flickan Anja som inte minns vem hon är. De bestämmer sig för att föra henne till Änkekejsarinnan och påstå att det är Anastasia, dotter till den siste ryske tsaren och Änkekejsarinnans barnbarn. Det är nämligen en stor belöning utfäst till den som kan finna en överlevande släkting till Änkekejsarinnan.
Det som skulle vara en bluff är kanske dock verklighet, när Anjas minnen börjar väckas.
Men Rasputin, Romanovfamiljen svurna fiende, kämpar fortfarande för att förgöra dem, och nu har han siktet inställt på Anja - även från andra sidan graven.