fredag 24 februari 2017

FredagsFilmen: T2 Trainspotting

Det här är en film som jag har längtat efter, utan att veta om att jag längtade efter den. När filmen "Trainspotting" är slut så känns den just det - avslutad. Som att man inte behöver veta resten av Rentons berättelse. Men så kommer det nu en uppföljare 20 år senare, med samma skådespelare och samma regissör baserad på en bok av samma författare, och jag blir liksom lite... till mig i trasorna.

"T2 Trainspotting" hade svensk premiär i onsdags, men när jag ska komma iväg på den vet jag inte. Vad jag vet är att jag kommer ha Chilipojken som sällskap, för han vill se den lika mycket som jag. Älskade maken är mer chill, men det beror nog mest på att det var ett tag sedan han såg "Trainspotting". Chilipojken och jag såg den tillsammans för någon månad sedan dock.

Bildkälla Variety
Det är 20 år sedan Renton såg sina gamla kamrater Spud, Begbie och Sick Boy. 20 år sedan han tog pengarna och stack. Nu återvänder han till Edinburgh och finner att mycket har ändrats sedan sist, och att mycket är precis som det var.


Jag är nog mest nyfiken på hur det är med Spud faktiskt. Gillar den filuren rätt så mycket. Det verkar som att Renton också gör det, men det får vi se. Så småningom.