fredag 10 februari 2017

FredagsFilmen: Florence Foster Jenkins

Dagens fredagsfilm, "Florence Foster Jenkins", fick jag tips om redan förra året av min kära svärmor. Hon hade varit på bio och sett den med en av sina väninnor och skrattat så tårarna rann. Det gjorde jag med. Och så grät jag lite extra bara för att det blev väldigt rörande emellanåt.

Bildkälla The Suffolk voice
Florence Foster Jenkins älskar musik. Hon har grundat Verdiklubben i New York, en klubb för personer som älskar musik. Hon ställer sig själv gärna på scenen och tar ton, helt omedveten om sin bristande förmåga där det gäller - hon kan nämligen inte sjunga.
Detta faktum döljs av en välvillig publik, och kritiker som gärna tar emot en liten muta från hennes man.


Den här filmen är alltså "based on actual events" och Florence Foster Jenkins har således funnits på riktigt. Vill man kan man hitta hennes sångkonst på nätet. Som här nedan, där hon ger sig på Nattens drottnings aria ur W.A. Mozarts "Trollflöjten". Jag har hört den framföras bättre, kan vi väl säga.