lördag 18 februari 2017

Hur jag tvättar håret, del 3

Jo då. Det har hänt de senaste månaderna att det har hamnat ett schampo i mitt hår. Två gånger till och med. Men på det hela taget är jag till allra största delen fortfarande en no pooare som tvättar mitt hår med alternativa metoder.
Oftast blir det med bikarbonat, eftersom det är den mest spontana metoden, men jag försöker glesa ut på bikarbonattvättarna eftersom jag tycker att mitt hår blir så himla jobbigt efteråt. Jag har numera betydligt mindre bikarbonat i förhållande till vatten, aningen mer än 1 tsk i 2½ dl vatten. Dessutom sköljer jag mellan tvättarna med äppelcidervinäger, använder torrschampo och letar efter andra tvättmetoder utan schampo.
Som kastanjer till exempel. Och här snackar vi icke-spontan hårtvätt så det visslar om det. Å andra sidan har jag äntligen funnit någon användning för den där kastanjen på min tomt som jag bara tycker står och skräpar ner alla årstider utom vintern. När den är naken. Eller förresten, ibland sitter det flockar med Sidensvansar i den, och de är himla duktiga på att skräpa ner med sitt bajs. Har vi märkt. Fast Sidensvansar är fina, så det får gå.


Ni minns att jag skrev att det var icke-spontant att tvätta håret med kastanjer va? Bra. För först måste man nämligen plocka dem, vilket man då gör på hösten när träden släpper sina kastanjenötter. Det här steget är det som gick snabbast för mig, för det tog mindre än tre minuter att plocka 50 kastanjer och det syntes inte ens att jag hade varit där och tagit några, för jag tror det där jätteträdet vi har på tomten släpper i runda slängar 50 miljoner kastanjer. Jag överdriver så klart. Eller?
När detta är gjort ska de delas i mindre bitar. Jag var envis och skar ner varje kastanj i åtta bitar. Eftersom de är ganska hårda så tog det ett tag, och jag hann få ont i handen. Tips: vass och stadig kniv, vila emellanåt, AKTA FINGRARNA!
När alla kastanjerna är delade i mindre bitar så ska de torkas. Det går säkert att använda dem färska också, men det provade aldrig jag så det är bara en gissning från min sida. Att torka kastanjer tar tid, om man inte har en sådan där piffig torkolle som jag inte har. Det tog ungefär två veckor för mina kastanjer att torka så att jag vågade lägga dem i en burk med lock utan att vara rädd för att det skulle börja mögla.


Trodde ni att man kunde börja vara spontan med sin hårtvätt nu? Det kan man inte. Nu ska vi nämligen ha ur saponinerna ur kastanjen. Jag gör som så att jag lägger åtta bitar kastanj, alltså motsvarande en kastanjnöt, i en värmetålig kanna. Sedan kokar jag upp vatten i vattenkokaren, brukar passa på att ta en kopp te samtidigt. När vattnet kokat upp häller jag 2 dl av det kokande vattnet över kastanjebitarna och "glömmer bort" dem. Låter dem stå alltså. Över natten är bra, om man tvättar håret på morgonen. Jag som oftast tvättar det på kvällen gör det här redan på morgonen. Det bör stå och dra/laka ur i minst 6 timmar. Som sagt - inget att vara spontan med.


Äntligen dags för hårtvätt! Ser ni skummet på toppen av kastanjvattnet där? Precis det vi vill ha. Häll upp kastanjvattnet på flaska, jag silar bort kastanjen och slänger den i komposten samtidigt. Sedan är det bara att gå upp i duschen och börja gno. Det löddrar pyttelite, men mest är det som vanligt med no poo - det är den mekaniska rengöringen som är viktig.

På grund av att det krävs så mycket planering och tar sådan tid att tvätta håret med kastanj, så är det här ingen metod jag använder värst ofta. Var 6: e vecka eller mer sällan, skulle jag påstå. Jag gör det dessutom några dagar innan jag planerat in en ny bikarbonattvätt, för jag tycker resultatet är sådär. Håret känns aningen fräschare, men min hårbotten vill ha lite mer TLC. Känslan av "mycket skrik för lite ull" är påtaglig. Men ibland så.

Jag har inga före/efterbilder på håret den här gången, men det blev väldigt lockigt, men känns fortfarande lite fett.