lördag 25 februari 2017

Russian soul från A England

Adina Bodana, som är skaparen av favoritmärket A England, har en bakgrund som kostymmakare för balett och opera. Hon har vid flera tillfällen hämtat inspiration till sina nagellackskollektioner från konstverk och den teatervärld hon länge tillhörde.
Kollektionen "Russian soul" är en hyllning till rysk dans och musik - i lackform. Förra veckan lyckades jag äntligen pensla på mig det sista lacket i kollektionen, och kan sålunda bjussa på ännu en kollektionssammanfattning.
Min gissning är att kollektionssammanfattningar på nagellack kommer vara just A England, eftersom det är det enda märke jag anstränger mig för att få fulla kollektioner av, på grund av vill ha alla! Just nu har jag alla, men det kommer visst en ny kollektion snart om jag förstått hintar på Instagram rätt.


Katyusha blev förra månadens favoritlack och det med rätta. Jag tror till och med att det var kollektionens favorit för mig. Fortfarande en färg som är svår att beskriva, men det är många nyanser av grått, en släng med guld och skiftningar i salviagrönt. Med ett väldigt holosprakande i sig. Dånar dimpen lite.


Ett annat sjusärdeles snyggt lack ur kollektionen, och vid en första blick förvillande lik Katyusha, är Kalinka. Det är fortfarande grått, men här glimtar lacket till i mer violetta toner, som inte riktigt fastnade på bild. Dessutom är det här holo så det sprakar om det! Inte linjärt, men snudd på.


Polovetsian dances förtjänar nya bilder. Ska ta tag i det någon solig dag. Det har nämligen också A Englands typiska splittrade holo, men det syns ju inte här. Annars är det ett svärtat lila med blå undertoner, mer lila än vad den här bilden visar alltså.


Eftersom jag kommer köra min månadssammanfattning av lack i morgon, kommer ni få se vissa lack i repris. Som Natasha's dance / War & Peace, som jag bar förra veckan under min internetpaus.
Det här är ett blåsvart lack, eller ett svart lack med blå skiftningar. Midnattsblått blir det samlade intrycket av det. Och så splittrat holo så att det blir som en stjärnhimmel.
Jag trodde jag skulle älska det här lacket mest i hela kollektionen. Jag hade fel.


Waltz of the flowers har även det holo, precis som nästan alla A England nu mera. Det är också multikromt med skiftningar i ljust blått, violett och grått. Valdes av Chilipojken med orden "inte det som är mörkblått" under tiden jag betade av kollektionen.

Överlag är jag lite underväldigad av Russian soul. Lackfärgerna ligger lite för nära varandra för att det ska bli spännande. Det är liksom bara grått och blått med aningar av andra färger. Det känns lite väl murrigt kanske.
Saknar dessutom en variation i finishutbud, det är holo i allt numera. Missförstå mig rätt - jag älskar holo, men ibland saknar jag en riktigt fin creme eller de där supersnygga metalliclacken som ploppat till ibland.
Så min önskan vore en större variation i både färger och finish än vad vi sett från A England på sista tiden. Rött, grönt, rosa, orange, turkos. Det finns så många fler färger än blå och grå.