fredag 18 januari 2019

FredagsFilmen: The Shape of water

Vi är mitt uppe i den så kallade "Award season" där ungefär samma filmer tävlar om mer eller mindre prestigefulla priser i snarlika kategorier. En av de filmer det regnade priser över förra året, bland annat en Oscar för "Bästa film", var Guillermo del Toros "The Shape of water".

Bildkälla El Heraldo
Tidigt sextiotal i USA. Elisa arbetar som städare på ett statligt verk där det förekommer topphemliga experiment. Bland dessa finns en mystisk vattenvarelse som Elisa blir vän med. När hans liv hotas bestämmer hon sig för att försöka rädda honom.


Den var ju lite... wierd. Och det finns absolut filmer som var Oscars-nominerade till "Bästa film" som jag tycker var bättre, av de jag har sett.
Den är sevärd dock, om än inte på något sätt fantastisk. Ett drama med inslag av magisk realism. Bitvis lite mer våldsam och explicit än vad jag hade väntat mig, men helt okej. Skulle jag ge betyg skulle den få en trea.