fredag 4 januari 2019

Böckerna under 2018

2018 är det år jag har läst mest böcker, någonsin. Eller i varje fall sedan jag började föra läsdagbok, kanske hade jag något liknande rekordår i den så kallade bokslukaråldern. Då kunde jag läsa två böcker på en dag, om de var korta. Min bror sa vid ett tillfälle att när han hälsade på hemma så gjorde jag en av två saker: läste eller badade badkar, och om jag badade så läste jag samtidigt. Numera lever jag utan badkar, men läser - det gör jag ungefär lika mycket.

Så under 2018 hann jag läsa 72 böcker. Jag häpnar lite själv över den summan, för 72 böcker känns som väldigt många. Eller 28931 sidor, om man ska tro Goodreads uträkning.
Jag kommer inte lista upp alla de böckerna i det här inlägget, för då skulle en scrolla tills en får kramp, men jag tänkte mig en liten Topp 10 i varje fall, och en bottentrea. Samt en sammanfattning av det slaget jag har gjort förut.

Popsugars läsutmaning, där man kan pricka av olika kategorier som "En bok som blivit en film du redan har sett" eller "En bok som nämnts i en annan bok" lyckades jag pricka av 34 av 50 punkter. Jag kommer högst troligt ägna mig åt den utmaningen även i år. Jag har även lagt som läsmål på Goodreads att läsa 45 böcker, vilket är 10 fler än vad jag satte som mål 2018. Ett mål jag alltså klarade till mer än 200%...

Antal lästa böcker: 72, varav tre är vad jag vill kalla för bilderböcker för vuxna.
Klassiker: 10
Manliga författare: 31
Kvinnliga författare: 41. Inklusive de som är skrivna under pseudonymen Robert Galbraith, eftersom det döljer sig en kvinna bakom den pseudonymen.
Utländska författare: 52
Svenska författare: 20
Läst på engelska: 27
Medelbetyg: 3,3. Upplever att bokåret varit ganska så medelmåttigt, med få titlar som fått höga betyg.

Topp tio:
"Djupa ro" av Lisa Bjärbo 5/5
"Love, Simon" av Becky Albertalli 5/5
"Cloud Atlas" av David Mitchell, som var en omläsning 5/5
"The night circus" av Erin Morgenstern 4,5/5
"Gökens rop" (4/5) och "Karriär i ondska" (5/5) av Robert Galbraith aka J.K. Rowling
"1793" av Niklas Natt och Dag 4/5
"Pestens år" av Magnus Västerbro 4/5
"House of leaves" av Mark Z. Danielewski 4/5
"Strange the dreamer" av Laini Taylor 4/5

Botten tre:
"Begravd jätte" av Kazuo Ishiguro 1/5
"Nattfilm" av Marisha Pessl 1,5/5
"Metro 2035" av Dmitrij Gluchovskij 1,5/5

Mina månadssammanfattningar 2018
Januari: 5 stycken
Februari: 7 stycken
Mars: 8 stycken. Rekordmånad!
April: 6 stycken
Maj: 7 stycken
Juni: 6 stycken
Juli: 5 stycken
Augusti: 7 stycken
September: 5 stycken
Oktober: 7 stycken
November: 5 stycken
December: 4 stycken

Böckerna vi läste i bokcirkeln Plejaderna:
"Vegetarianen" av Han Kang, medelbetyg 3,25/5
"Tjänarinnans berättelse" av Margaret Atwood, medelbetyg 4,4/5
"Rosie Potters lyckliga liv efter detta" av Kate Winter, medelbetyg 1,6/5
"Ull" av Hugh Howey, medelbetyg 3,9/5
"Möss och människor" av John Steinbeck, medelbetyg 3,6/5
"Kallocain" av Karin Boye, medelbetyg 2,5/5
"Vi har alltid bott på slottet" av Shirley Jackson, medelbetyg 3,2/5

Det får räcka för idag, och för förra året. Nu - mot 2019 och alla oupptäckta världar jag ska få ta del av.