måndag 5 november 2018

Vad jag läste i oktober

Det var ju tur att jag hade lite tidsinställda bokinlägg där, för annars hade det blivit tyst här. Nackspärr med medföljande huvudvärk i flera dagar är inte bra för mycket, bland annat bloggande. Samt att jag nästan inte orkat hålla i en bok i flera dagar.
Det orkade jag däremot under oktober, då jag lyckades läsa sju böcker. I ordningen uppifrån och ner.


"You only live twice" av Ian Fleming. Som vanligt har inte filmen värst många beröringspunkter med boken, men jag underhölls ändå. Fick betyget 3,5/5.

"Änglavakter" av Kristina Ohlsson. En annan bok som fick betyget 3,5/5. Den bästa i serien hittills enligt mig, och eftersom jag inte kommer fortsätta läsa serien så blev den även den bästa totalt sett.

"Sleeping beauties" av Stephen King & Owen King. Spännande historia och ett intressantare tankeexperiment, som hade kunnat utvecklas lite till för att nå full pott. Betyg 4/5 och månadens favoritbok.

"Paradisoffer" av Kristina Ohlsson. Snabbmakaroner i bokform. Betyg 3/5.

"Hemmet" av Mats Strandberg. Om någon bok konkurrerade om oktobers favoritstatus så var det den här. Spännande och lättläst. Betyg 4/5.

"Tystnadens historia och andra essäer" av Peter Englund. I ärlighetens namn läste jag ut den här några timmar efter boken som är underst, men bokpärmen syntes dåligt i en sådan stapel, så...
Historiska essäer som passade mig som handen i handsken. Bästa Peter Englund jag har läst hittills. Fick sålunda betyget 4/5.

"Ofredsår. Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt." av Peter Englund. En mastig bok, som jag är glad att jag spred ut över hela månaden. Jag hade nog tröttnat rejält annars. Bitvis jätteintressant och spännande, bitvis sövande långtråkig. Betyg 3,5/5.