torsdag 3 januari 2019

Böckerna jag läste i december

Idag fyller Chilipojken 18 år, och jag är i skrivande stund hyfsat proppmätt på tårta och kakor. Men inte så mätt att jag inte kan konstatera att jag hade annat för mig än att läsa i december, eftersom jag lyckades avsluta så lite som fyra böcker. För mig under 2018 har det varit det minsta antal böcker jag har läst under en månad. Men mer om just det i morgon när jag planerar att skriva min årssammanfattning. Be prepared.
Men i december såg det ut så här, uppifrån och ner.


"Shift" av Hugh Howey. Bok två i Silo-trilogin. En väldigt intressant prequel, där man även får aningar om en framtid. Betyget blev 4/5.

"Iliaden" av Homeros, i svensk översättning av Erland Lagerlöf. Så klassiskt det kan bli, med massor av manliga män och deras massaker på varandra. Jag gav den betyget 2/5.

"Wink Poppy Midnight" av April Genevieve Tucholke. Väldigt vackert skriven, men med en handling och karaktärer jag inte tyckte värst mycket om. Betyget blev även här 2/5.

"Djupa ro" av Lisa Bjärbo. Inte bara decembers favoritbok, utan hela årets. Betyget är så klart högsta tänkbara - 5/5.