fredag 28 juni 2019

"Dust" av Hugh Howey

För lite mer än ett år sedan läste vi boken "Ull" i bokcirkeln jag är med i. Fast eftersom jag inte hittade den på svenska (de flesta läste den som e-bok) så valde jag att läsa den på engelska och då hette den "Wool". Det visade sig vara den första delen i en trilogi, även om "Wool" funkar fristående också. Men eftersom jag tyckte väldigt mycket om "Wool" så ville jag läsa de andra delarna också, och nu har jag gjort det. Älskade maken har dessutom börjat läsa serien och är snart klar med del två, så jag var tvungen att skynda mig för att hinna läsa "Dust" innan han ville ha den.

Bildkälla Goodreads
Juliette har återvänt till Silo 18 och med sig har hon ny kunskap om landskapet utanför. Hon är den  enda som skickats ut för att städa som återvänt. Med hjälp av sin älskare Lukas och en mystiskt röst i etern som säger sig tala från Silo 1, bestämmer hon sig för att förena sina vänner i Silo 17 med den Silo hon lever i.
Men faran är inte över. Från Silo 1 kan ordern när som helst komma att störta vilken silo som helst. Och tiden rinner undan.

Det här har varit en stabil trio böcker. De har alla samma driv med många krokar i texten som hakar fast mig som läsare och får mig att vilja läsa vidare. Kapitlen är också ganska korta och bara det gör att lästempot ibland är rasande snabbt. Det är väldigt lätt att hamna i "bara ett kapitel till"-fällan.
Den här sista boken binder fint ihop säcken och vi får svar på det mesta. En hel del lämnas också osagt, och det är fint det med. Även om jag fick hjärtat krossat en eller annan gång.
Världen i Silo-trilogin känns hyfsat unik, även om jag såklart tänker på Metro som även de utspelar sig under jord. Det är en lite klaustrofobisk vibb över de här böckerna, om en börjar tänka på alla massor med jord som omger dessa silos, bristen på dagsljus och vad vi kallar för ett normalt liv. Det är lätt att börja fundera, och det är även lätt att bli lite granna rädd för sin egen framtid, eller brist därpå.

Mitt betyg på "Dust" blev 4/5, och eftersom de andra böckerna fick samma betyg så blir det även betyget för hela Silo-trilogin.

Här kan ni läsa vad Plejaderna tyckte om "Wool" ("Ull") och vad jag tyckte om "Shift".