fredag 21 juni 2019

Fredagsfilmen: BlacKkKlansman

Om en inte är så sugen på sill och små grodor en dag som denna, så kommer här ett filmtips. Jag är själv inget stort fan av Spike Lee (som står för regi här) och var därför milt skeptisk till "BlacKkKlansman". Jag trodde dessutom att det här skulle var en lite humoristisk film, en drift med KKK - men det var det inte. Till och med så att det kan vara bra att vara beredd med näsdukarna.

Bildkälla Screen Rant
John Stallworth har alltid velat bli polis och när han får chansen tar han den genast. En lugn dag på kontoret får han infallet att ringa till Ku Klux Klan för att anmäla sitt intresseför att tas upp i organisationen, och han välkomnas dit tämligen omgående. Problemet är bara att han är svart... Alltså får hans kollega Flip Zimmerman ta på sig att vara ansiktet utåt.


Baserad på en sann historia, och bara därför är det roligt. Men det är inte humoristiskt för det. Särskilt inte när en inser att den här kampen aldrig går över, något som bevisar i filmens slutminuter som verkligen sätter filmens allvarliga tema på sin spets.
"BlacKkKlansman" känns som ett viktigt inlägg i debatten, och en sådan där viktig film som bör ses och pratas om. Och det säger alltså jag, som i vanliga fall undviker regissörens filmer som pesten.
Hatten av för John David Washington och Adam Driver, som är helt fantastiska i sina roller.

Och för er som sett/ser filmen och undrar över den där filmvisningen av filmen "Birth of a nation". Jo, den filmen finns på riktigt. Jag har sett den i sin helhet när jag läste filmvetenskap, och den är precis så rasistisk och vidrig som det verkar. Jag tipsar med andra ord inte om den.