måndag 24 juni 2019

Meatless Monday: Chili

Idag åt vi chili till middag. Jättegott tyckte samtliga utom E som inte tycker om bönor. Alla kan ju inte vara nöjda med maten alla dagar, så är det. Hon åt sig mätt på annat istället. Bara en smakar så, har vi alltid sagt i vår familj, och det gjorde hon.

I varje fall åt vi chili, enligt ett nytt recept som jag hittade för att jag följer Food52 på YouTube. Min mobil vill inte bli kompis med min dator, så jag kunde inte tanka över bilden jag tog på maten, men så här såg den ut på Instagram, och originalreceptet hittar ni här. Jag har gjort om det till svenska precis som jag brukar.



Chili på bönor

30 + 30 + 30 g smör (helst osaltat)
salt efter smak
2 burkar bönor (jag använde cannellinibönor)
2 ½ msk chilipeppar (eller dito pulver)
1 stor gul lök, finhackad
4-5 gröna padronchilis, eller 1 grön paprika, finhackade
1 burk hela tomater
2-3 dl vatten

Skölj en burk med bönor och hacka dem grovt. Smält 30 g smör i en stor gryta på den högre skalan av medelvärme. När den smält och börjar dofta lite nötigt, tillsätt de hackade bönorna och låt dem sedan vara. Stek dem tills de blir krispiga, ungefär 6 minuter, lägg sedan över dem på en tallrik och salta dem.
I samma gryta, utan att diska ur den, smält nästa 30 gram smör. När det precis smält, häll i chilipeppar och stek den i 30 sekunder - se upp så det inte bränns. Tillsätt lök, padronchili och en stor nypa salt. Rör om så att allt täcks av kryddsmöret, sänk sedan värmen och låt löken och chilin steka mjuk. Rör om ofta och tillsätt vatten vid behov så att inget bränns fast. Låt det ta tid, 10 - 15 minuter eller så.
Skölj under tiden den andra burken med bönor.
Tillsätt de hela tomaterna, krossa dem lite med en sked. Tillsätt vatten, hela bönor och krispiga bönor, ännu en stor nypa salt och resterande 30 gram smör.
Låt koka på medelvärme ungefär 15 minuter till. Smaka av med salt.

Servera med ett gott bröd, och låt var och en toppa sin chili med creme fraishe eller gräddfil, gräslök (eller salladslök) samt riven ost.

Smaklig spis!