måndag 10 juni 2019

Inlagd


Om en har en morot eller flera som börjar se lite ledsen ut, så kan en med fördel pickla den. Det gjorde jag igår, och idag blev det uppätet. Dels som en del av min lunch, som synes här ovan, och dels som en del av middagen, som bestod av en vegetarisk poké bowl, enligt recept/förslag i "Megavego" (min vegetariska kokboksbibel). Lite samma sak, kan tyckas, men så kan det vara om skåpen är tomma - då får en äta det som finns att finna. (Nu har vi precis kommit hem från affären och skåpen är påfyllda.)
Men pickad morot alltså. Eller picklad vilken grönsak som helst, på ett ungefär, även om rödlöken är picklad efter ett annat recept som jag delat med mig av här. Och ja - jag hade på sås efter att jag tog bilderna.

Inläggningslag 1-2-3

1 del ättika 12%
2 delar socker
3 delar vatten

Koka upp lagen, häll den över vald grönsak som väntar i burk med tättslutande lock. Låt svalna och förvara sedan i kyl. Hårda grönsaker behöver ett drygt dygn för att mogna, mjukare kan ätas efter någon timme.
Jag gjorde långa strimlor av moroten med vanlig potatisskalare. Plättlätt, men ser fancy schmancy ut.