fredag 7 juni 2019

Säsongssammanfattning: Gotham, säsong 3

Som alltid - spoilervarning när jag skriver om tv.

Jag vet inte varför säsongerna av "Gotham" känns så oändliga. Kan det bero på att de består av 22 avsnitt om 45 minuter vardera, eller är det bara för att det här är en lite småtråkig serie? Så pass att jag har frågat mig själv varför jag tittar vidare. Svaret är nog att jag är en aning nyfiken, samt att det här är en avslutad serie. Hade den varit pågående hade jag högst troligt lagt ner vid det här laget. Kanske kommer lägga ner ändå efter nästa säsong, eftersom den sista inte finns på Netflix än, och jag vet inte heller när den kan tänkas dyka upp.
Fast nu var det fortfarande säsong tre det gällde. Den med undertitlarna "Mad city" eller "Heroes rise" beroende på var i säsongen vi är.

Bildkälla Amazon
Favoritavsnitt: 3x14 "The gentle art of making enemies" För att alla avsnitt med Jokern/Jerome är mina favoriter, och här är han lite mer galen än vanligt.
3x21+22 "Destiny calling"/"Heavydirtysoul" Ett dubbelavsnitt fick avsluta säsongen. Viruset härjar i Gotham och både skurkar och hjältar försöker finna ett botemedel. Bruce kommer till insikt efter att ha skadat någon han älskar.

Favoritkaraktär: Alfred. Och Jerome bara för att.

Favoritpar: *tänktänktänk* Bruce och Selina? Kanske?

Bäst i säsongen: Dynamiken mellan Bruce och Alfred, särskilt i säsongens senare del.

Värst i säsongen: Folk dör och återuppstår i den här serien så att det blir lite löjligt. Bara i sista avsnitten dör minst tre stycken som jag vet kommer vara med i nästa säsong, så atte...

Övriga kommentarer: Det är mycket överspel i den här serien. Där det är minst av den varan är i Wayne manor, och det är även de avsnitten jag gillar bäst.