fredag 15 november 2019

FredagsFilmen: First man

Det börjar nästan bli lite av en tradition att jag skriver FredagsFilm-inlägg om filmen jag såg fredagen innan. "First man" såg jag således förra fredagen, och som E hade längtat!

Bildkälla Mashable
"First man" handlar så klart om mannen som var den första att landstiga på Månen - Neil Armstrong. Men även om hans fru, hans barn och hans vänner, och främst om rymdkapplöpningen och Gemini- och Apollo-uppdragen som ledde till att han blev den förste mannen på Månen.


Filmen är inte riktigt så actionpackad som en kan tro av den här trailern. Faktiskt så överraskade den mig med att vara ganska lågmäld. Jag lade bland annat märke till att det inte var mycket filmmusik här, vilket särskilt är intressant då regissören Damien Chazelle tidigare gjort musikbaserade filmer som "Whiplash" och "Lalaland". Jag har absolut ingenting emot det, för den här filmen förmedlar sina känslor ändå.
Mycket i filmen är såklart sant, men det finns även en del som tillkommit av dramaturgiska skäl.
Helt klart en sevärd film, särskilt i år när det var 50 år sedan Neil Armstrong klev ner från den där stegen och blev historisk.