onsdag 13 november 2019

"Wilder girls" av Rory Power

"Wilder girls" är en sådan där bok som plötsligt var överallt för några månader sedan när den först kom ut. Och då jag hörde att den skulle vara något av en ombearbetning av "Lord of the flies", fast här med flickor, så bestämde jag mig för att läsa den jag med. Om inte annat så har boken ett snyggt (och lite läskigt) omslag, och att jag gillar snygga omslag vet vi vid det här laget.

Bildkälla Goodreads
Raxters flicksola är avskärmad från omvärlden sedan smittan började. Föst dog lärarna, och sedan började flickorna drabbas när smittan nådde även dem och förvandlade deras utseenden. Nu väntar de innanför skolans stängsel på det botemedel de har blivit lovade, rädda att gå utanför grindarna där smittan härjat fritt i naturen och bland skogens djur.
Men när Hettys bästa vän Byatt försvinner, bestämmer sig Hetty för att söka reda på henne, oavsett vad det kan komma att betyda för hennes egen del.

Jodå, det finns en liten aning "Lord of the flies" här, men främst i miljön boken utspelar sig. Sedan är premissen en helt annan, och här har vi en unga vuxna, feministisk, HBTQ-inkluderande, science fiction-skräck-dystopi som utspelar sig i en snar framtid där klimatändringar påverkar skeendena. Lite högaktuell alltså.
Boken har ett vackert språk, och miljöskildringarna är fantastiska. Den var lagom läskig, vissa beskrivningar är hyfsat grafiska dock, så viss varning för det om du känner dig kräsmagad. Karaktärerna beskrivs lite mer flyktigt, men vi lär oss snabbt vilka vi kan lite på. Eller? Boken berättas utifrån både Hettys och Byatts perspektiv, men skillnaderna i berättarsätt ändras inte mycket. Däremot är deras respektive skildringar uppdelade i olika delar med namn efter vår ciceron, så det är aldrig någon risk att tappa bort sig. En av berättarna känns lite mer sympatisk än den andra, men jag säger inte vem för spoilers, men det lindas in så fint, och jag gillar när jag inte bara gillar mina berättare.
Tempot är lite av det långsammare slaget. Även när det är action jackson så känns det inte så stressat, som det kan göra i andra böcker, vilket jag uppskattade.
Jag uppskattar även att det här är en dystopi utan att vara en dystopi, för smittan är isolerad. Klimatförändringarna finns dock där ute, så vem vet?
Boken har ett ganska öppet slut, så det finns väl en chans (risk?) att "Wilder girls" får en fortsättning, men å andra sidan så är det inte så öppet att det känns som att det behövs en fortsättning. Avslutat, men det går - om vi säger som så.

Jag gillade den här. Ett lagom tidsfördriv. Lite verklighetsflykt, men ändå vissa saker att fundera på. Mitt betyg blev 4/5.