måndag 11 november 2019

Säsongssammanfattning: The Tudors, säsong 4

Alltid spoilervarning när jag skriver om tv.

Så är ännu en tv-serie lagd till handlingarna, för den här fjärde säsongen av "The Tudors" är även den sista.

Bildkälla TVNZ
Favoritavsnitt: 4x01 "Moment of nostalgia" Henry är vansinnigt kär i sin tonåriga fru Catjerine, som han upplever föryngrar honom.
4x05 "Bottom of the pot" Henry får höra anklagelserna om Catherine och när saken undersöks närmare uppdagas många svek och lögner, och flera liv går till spillo.
4x10 "Death of a monarchy" En av Henrys bästa vänner dör. Kungen börjar allt oftare tänka på sitt frånfälle och vad han kommer att lämna efter sig, och ser tillbaka på sina äktenskap med andra ögon.

Favoritkaraktär: Henry. Jag kommer dessutom på mig själv att vara bra förtjust i Mary också, även om jag vet att hannes regim sedan inte blev så värst trevlig. Men här är hon det.

Favoritpar: Henry och Catherine Parr. Inte för att det verkar vara så värst med kärlek där, men dock en vänskap och en förståelse.

Bäst i säsongen: Jag tänker välja en enda scen här, för jag tyckte den var så förbannat snygg. Och det var i sista avsnittet när Henry närmar sig slutet och döden på en blek häst rider mot honom.

Värst i säsongen: Många avsked blir det. Vissa lite mer vidriga än andra.

Övriga kommentarer: Där satt den! Och det är klart att serien är avslutad nu, för Kungen dog ju, men jag hade gärna sett en fortsättning ändå. För det var ju ett jädra rabalder där ett tag, med en pojkkung som dog tidigt, Bloody Mary, Lade Jane Grey - och Elizabeth I. Det hade onekligen varit intressant att fördjupa sig i den här tiden lite mer, men å andra sidan så är jag nöjd så här ändå.