tisdag 5 november 2019

Säsongssammanfattning: The Tudors, säsong 3

Som alltid spoilervarning när jag skriver om tv.

Det är ju inte illa pinkat av en säsong med bara åtta avsnitt att hinna avhandla två av Henrik VIII fruar, samt påbörja nummer fem i ordningen. Samt ett och annat huvud som rullar och sådäe. Business as usual, med andra ord.

Bildkälla Amazon
Favoritavsnitt: 3x04 "The death of a queen" Upproret har slagits ner och ledarna straffas, men även anhängarna till upproret straffas hårt. Henry gläds åt Janes graviditet, men förlossningen blir svår.
3x08 "The undoing of Cromwell" Henry tycker inte om Anne och vill ha äktenskapet upplöst. Hans blick faller på den mycket unga Catherine Howard. Cromwell hamnar i onåd hos kungen och möter sitt öde.

Favoritkaraktär: Mnja... Henry kanske.

Favoritpar: Eh.... Inget kanske.

Bäst i säsongen: Skildringen av upproret Pilgrimage of Grace. Det var ju inte helt smärtfritt för folket att religionen gjordes om, och jag gillar hur det skildras här. Även om utgången av det var lite släbbig.

Värst i säsongen: Att de bytte ut skådespelaren för Jane Seymour från Anita Breim i förra säsongen, till Annabella Wallis i den här. För jag gillar inte Annabelle Wallis - jag tycker helt enkelt inte att hon är bra. Så det var ju tur i oturen att Jane Seymour dog halvvägs in i säsongen, samt att hon inte sade så mycket i de avsnitt hon var med.

Övriga kommentarer: Inte den bästa säsongen. Saknar känslan som säsong två gav mig. Hoppas hitta den igen i den fjärde och sista säsongen.