tisdag 2 augusti 2022

Böckerna jag läste i juli

Juli var inte en vidare värst bra läsmånad för mig. Jag hade inte så stor läslust, och när jag läste lyckades jag oftast välja böcker som var medelbra eller sämre. 
Fem böcker (och ett häfte) blev det ändå. Som vanligt utlästa uppifrån och ner.


"For the wolf" av Hannah Whitten är den första boken av två med den mystiska skogen Wilderwood som central bas. Kändes som att läsa en mix av Rödluvan, Skönheten & odjuret och en Teen Wolf-fanfic. Helt okej, men lite rörig värld. Kommer läsa andra bocken också, någon gång.
Betyget blev 3/5.

"The picnic at Hanging Rock" av Joan Lindsay blev julis favoritbok. Om ett försvinnande, och dess efterspel. En mysteriebok som nästan ger fler frågor än svar i slutändan. Betyget blev 4/5.
För den som vill finns numera det tidigare bortredigerade sista kapitlet att läsa, det som ger svar på gåtan. Jag tycker kanske boken var bättre utan det svaret, men nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att läsa även kapitel 18, även känt som "The secret of Hanging Rock". Det gav jag 3/5 i betyg.

"If we were villians" av M.L. Rio blev en riktig besvikelse. Till en början kanske det var lite spännande att få veta vad det var för hemlighet som Oliver bar på, och vad som egentligen hände för 10 år sedan när en av dem dog. Men det gick över. Karaktärerna var schabloner och det var byggt så mycket på Shakespeare att han borde ha fått sitt namn satt som medförfattare. Betyget blev 1,5/5.

"Talking with serial killers: Sleeping with psychopaths" av Christopher Berry-Dee var min månadsbok i juli. Och som jag ångrade att jag gav den här klåparen en ny chans efter förra boken jag läst. Han påstår att det handlar om förövarnas oskyldiga partners, men sedan går han all in på att anklaga dem för både det ena och det andra. Kanske inte för att ha varit delaktiga i brotten, men ofta för att ha varit dumhuvuden som inte sett alla varningsflaggor. Jag blev arg på den här. Självförhärligande och dåligt redigerad. Månadens sämsta bok fick 1/5 i betyg.

"Män utan kvinnor" av Haruki Murakami är en samling av sju noveller, med det gemensamt att männen i dem inte har någon kvinna. Genom obesvarad kärlek, dödsfall eller skilsmässa. Lite blandad kvalitet på novellerna, men ganska typiskt Murakami-ska. Gav den 3/5 i betyg.