fredag 26 augusti 2022

FredagsFilmen revisited: Ghostbusters Afterlife

Minns ni 2019? När jag kunde skriva om kommande biofilmer i tron att de skulle få gå upp på bio inom en snar framtid? Det var tider det. I december 2019 skrev jag bland annat om den kommande Ghostbusters-filmen, som jag trodde jag skulle få se sommaren 2020. Det gick ju sådär...
Men! Nu har den varit uppe på bio en sväng, och finns numera att streama via Viaplay, så förra helgen fick jag äntligen se den.

Bildkälla Aging millenieal

När en singelmamma och hennes två barn kommer till den lilla staden för att reda upp arvet efter hennes pappa, upptäcker de snart att huset är fullt av mystiska hemligheter. Tydligen har de en koppling till de ursprungliga Ghostbusters, och de märker snart att morfar har lämnat mer än ett hus i förfall i arv till dem.



Jomen det är ju klart att de placerade Paul Rudd och Finn Wolfhard i förgrunden både i trailern och på postern, men huvudrollen i den här filmen spelas faktiskt av Mckenna Grace som här spelar den lite nördiga dottern Phoebe. Här har vi en smart och modig tjej som löser det mesta.
Filmen är precis vad jag hade väntat mig och hoppats på - en härlig mix av komedi och spänning, med en släng av drama också. 
Det här är en regelrätt uppföljare till filmerna från 1980-talet, och vi får återse de flesta från de filmerna i sina gamla roller. Och möjligen planteras det ett frö till fler filmer än den här. Inte mig emot. Jag gillar de här filmerna, med marshmallowspöken och hela konkarongen.