måndag 29 augusti 2022

Sett på tv: Miracle workers, säsong 3

Alltid spoilervarning när jag skriver om tv.

Vet ni vad jag hade missat? Att "Miracle workers" hade kommit med en ny säsong, redan förra sommaren dessutom. Och troligen kommer det en fjärde säsong också, ungefär närsomhelst. Den ska väl bara spelas in först och sådär. 
Säsong 3 heter "Oregon trail", och nu blir det vilda västern minsann.

Bildkälla JustWatch

Den naive och entusiastiske prästen Ezekiel bestämmer sig för att flytta hela sin by från svältdrabbade Michigan, till Oregon för ett nytt och bättre liv. Till sin hjälp får de vägvisaren Benny, som snart visar sig vara den ökände boven Benny the Teen.
Nu följer en resa genom USAs karga landskap, kantat av äventyr, drama och kanske också lite romantik.

Det är ungefär samma gäng från de två tidigare säsongerna som återkommer här, med Daniel Radcliffe och Steve Buscemi i spetsen. Och jag gillar det den här gången också. Jag skrattade högt flera gånger, vilket var precis vad jag hoppades på. Jag gillar den här mixen av modern humor i en oväntad miljö, som här historisk. "Oregon trail" utspelar sig kring 1840-talet, och då blir det extra roligt när de tydligt driver med influencers, religion, politik - ibland diskret, vissa andra gånger mer tydligt. (Trumps anhang får sig en släng med sleven, bland annat.)
Hela säsongen blir dessutom värd "mödan" När Daniel Radcliffe har sin saloonkaraokeversion av "She'll be coming round the mountains". Håll utkik efter den.
Säsong tre är tio avsnitt lång, och varje avsnitt tar ungefär 20 minuter i anspråk. Det går med andra ord fort - och det är roligt. 
Finns att streama på HBO Max.