tisdag 9 december 2014

Historieätarna, del 2

Ni har hört mig gnälla förut och nu tänker jag göra det igen. För när mina licenspengar går till att jag blir snudd på sexuellt ofredad på bästa sändningstid, då tycker jag att reklamfinansierad tv är det bästa som finns.
Och jag skriver snudd på sexuellt ofredad för jag betvivlar att det sker med uppsåt att väcka obehag, jag tror helt enkelt att Erik Haag är lite av en exhibitionist. För jo - jag hade en inte så trevlig upplevelse av "Historieätarna" igår. Igen.

Det är synd att ett program som på pappret är precis vad jag älskar, ska bli sabbat av att Erik känner ett sådant behov av att visa upp sig. För jag älskar historia och jag älskar matprogram, men jag älskar inte att se en man i olika stadier av nakenhet, om det inte är till för att föra historien någonstans vilket knappast är fallet när Lotta och Erik ska klä sig tidsenligt. Jag har sett Lottas nakna kropp exakt ingen gång - Eriks betydligt mer. Så nej, det ligger kanske inget uppsåt att väcka obehag bakom det, men jag tycker det är obehagligt i varje fall.

Gårdagens avsnitt belyste 80-talet och jag som växte upp då tänkte att det här kunde kanske vara kul att se trots allt. Men när herr Haag väljer att göra sin videodagbok iklädd små leopardmönstarde kalsonger och med särade ben på en säng - då var det inte roligt längre.
Särskilt inte när min 11-åriga dotter, som älskar "Historieätarna", håller upp handen för att täcka bildrutan och frågar:
"Varför gör han så? Det är ju äckligt!"

Vad ska jag svara på det tycker ni?