onsdag 10 december 2014

Lär känna mig

Nu har jag hittat en sådan där lista igen, som jag tycker är så himla rolig att fylla i. Och självklart hade jag ett gäng "Mina vänner"-böcker när jag var liten som jag älskade att fylla i själv.
Eftersom jag hittade den på Tumblr är den såklart på engelska, men den här gången tänkte jag försöka mig på att översätta den. Nog för att jag brukar säga att jag är en fena på engelska, men var vänlig ha överseende om jag klantar till det lite.
50 frågor alltså - kör!



     
  1. Vad heter du och betyder ditt namn något?
    Jenny och det betyder visst "Gud har förbarmat sig".
  2. Hur länge har du känt din bästa vän?
    Jag har liksom ett litet gäng med bästa vänner, så - A har jag känt sedan sandlådetiden så det minns vi inte ens, H sedan jag var 17 och E sedan vi var 19 eller 20, Perny har jag känt i snart 15 år och älskade maken i lite mer än 16 år.
  3. Hur sover du oftast, sovställning?
    Allra oftast sover jag på sidan och kramar minst en kudde samt har älskade maken näranära, även om vi oftast inte somnar i skeden. Det brukar ändå ingå någon sorts beröring, som fingrar som snuddar eller så.
  4. Var du med i något "gäng" i skolan?
    De utstötta. Räknas det. Och sedan blev jag lite ca-razy på gymnasiet.
  5. Vem var din favoritlärare i skolan och varför?
    Jag skriver inga namn här, men L och S som var mina engelskalärare på högstadiet och gymnasiet ligger nära till hands. Just för att de undervisade i mitt favoritämne, men också för att de var genuint trevliga, snälla, roliga och förstående.
  6. Skulle du vilja resa mycket?
    Oh ja! Jag drömmer om att besöka alla europeiska huvudstäder och har gjort sedan jag var liten. Det går ganska trögt kan vi väl säga.
  7. Deltog du i någon sport under din skoltid?
    Jag dansade några år där innan jag sabbade ena knät. Annars nej.
  8. Visa ett prov på din handstil.
    Gissa om jag ska göra julgodis...


  9. Har du varit/är du blodgivare?
    Nej. För jag är så jädra rädd för nålar. Jag önskar jag kunde däremot, men blotta tanken på själva processen gör att jag mår illa. Hatten av till alla er som gör det.
  10. Tycker du om sättet du växte upp på?
    Nu blir det lite jobbigt för självklart gör jag inte det. Jag blev ju liksom mobbad i en massa år där och inte lyssnad på när jag försökte ta upp det med vuxna i skolan. Vilket gjorde att jag höll käften och mådde/mår dåligt av min situation. Men! Jag hade en väldigt trygg hemmiljö och en stöttande familj som säkert skulle gått genom eld för min skull. Det var bara det att jag inte berättade något för mina föräldrar, eller mina bröder, så de fick aldrig chansen. Så inga skugga över min familj eller mina riktiga vänner.
  11. Tycker du om dina syskon? Varför eller varför inte?
    Jag tokälskar mina bröder! De är underbara människor som jag hör av mig till alldeles för sällan, och de till mig men whatever. De är sådana där som man alltid vet finns där om det är något. Vi bor i olika städer allihop, men när vi ses så kramas vi.
  12. Hur mötte du din bästa vän och varför blev ni vänner?
    Nu kommer vi till det här med att jag har mer än en bästis... Men den roligaste historien är nog hur jag och H lärde känna varandra. Hon började i min klass andra året på gymnasiet och innan en svenskalektion började vi prata med varandra om Agatha Christie. För det var ju en berättelse där någon hade fått gift i ett champagneglas, men vilket giftet var kom vi inte på. Så en bit in på lektionen smyger H till mig en liten lapp med ett enda ord på: cyankalium. Vi brukar säga att vår vänskap började med gift och sedan blev det bara bättre. Vi blev nog vänner för att vi plockade fram saker ur varandra som behövde få komma fram. Det var lite som att bli kär fast utan att vilja hångla och sådär.
  13. Säg en film som fått dig att gråta.
    Den listan kan göras oändlig för jag gråter baske mig av allt. Allt från "Lejonkungen" till "Cloud Atlas".
  14. Föredrar du att läsa poesi, skriva poesi eller ingetdera?
    Numera läsa, eftersom jag inte skrivit en dikt på massor av år.
  15. Något som du tycker är attraktivt.
    Vackra ögon och vackra leenden. Och så gillar jag lår. Och magar.
  16. Vilken sång lyssnar du på just nu?
    "What the water gave me" med Florence + The Machine. För just nu lyssnar jag på Florence på Spotify och det är den som slumpats fram.
  17. Har du någonsin brutit ett ben och i så fall hur?
    Nej.
  18. Ett slumpvis valt ögonblick från din barndom?
    När jag och dåvarande bästisen, för vi bodde bredvid varandra, fick pannkakor med socker på av min mamma som vi hade picknick med inne i vårt förråd. Jag var en sådan rebell när jag var 5!
  19. Var växte du upp?
    Ungefär 3 kilometer från där jag bor nu. I Örebro.
  20. Vad såg du senast på tv?
    Slötittade lite på Nobelstudion igår innan jag lade mig. Har kommit ifrån mitt serietittande lite de senaste veckorna.
  21. Tror du att du kommer bli en bra förälder?
    Det hoppas jag innerligt att jag är.
  22. Vilken är den senaste drömmen du minns?
    Jag drömde faktiskt i natt att vi hade en krokodil som husdjur, som bodde i ett dike. Han bet sönder min sko när han bet i den och gjorde en sådan där dödsrullning. Men har var söt och i stort sett harmlös. Stor som en tax ungefär.
  23. När fyller du år?
    17 juni. Hoppar gärna över grattishälsningar när det datumet kommer.
  24. Hur många kuddar sover du med?
    Tre. En jag vilar huvudet på och två jag gosar med. Body pillow står överst på önskelistan.
  25. Har du glasögon och i så fall hur länge har du haft det?
    Ja, det har jag. Fick mitt första par för ganska exakt 17 år sedan.
  26. Vad har du för färg på håret?
    På riktigt är det brunt going grey, men just nu är det någon mörkblond variant. Femtio nyanser av hår på ett litet ungefär.
  27. Fem fakta om hur du ser ut.
    Hm... Jag har ett överbett som aldrig kommer åtgärdas för jag behåller gärna mina tänder, jag har nämligen korta tandrötter. Jag har en kalaskula som jag vantrivs med men är för lat att göra något åt. Mina ögon är melerade i brunt, grönt och grått. Jag har ett ärr på vänster ankel sedan jag trampade igenom en glasruta för 20 år sedan - 6 stygn. Jag blir jättelätt röd, både av genans och av hudirritation, särskilt på halsen.
  28. Vilken är din favoritläsk?
    Får jag bara välja en blir det Coca-cola, får jag välja tre blir det hallonsoda och jul/påskmust också. Fast inte samtidigt.
  29. Har du någon udda talang?
    Nej. Jag är lite tråkig på det sättet.
  30. Hurdant väder är det just nu?
    Regnigt och grått och skymning. Jag vill ha sooooool! Och snö. Så långt har min längtan efter ljus gått att jag vill ha snö. Jag avskyr snö.
  31. Varför tog en vänskap slut för dig?
    Vi växte isär helt enkelt, var på olika ställen i livet och kontakten sipprade sakta bort.
  32. Vem saknar du just nu?
    I morse tänkte jag faktiskt på hur mycket jag saknar mina vänner MochM som bor i Stockholm. Annars saknar jag älskade maken, för jag har ont i axeln och vill ha massage. Och pussar.
  33. Hur tog ditt senaste förhållande slut?
    Det med Stora J:s pappa alltså? För att vi inte var kära i varandra och att ha barn tillsammans är en galet dålig anledning att hålla ihop när man egentligen inte passar ihop ett enda dugg.
  34. Försöker du fortfarande komma på vem du är?
    Ja. Jag tror aldrig jag kommer bli färdig med den frågan.
  35. Har du någonsin legat på sjukhus? Varför?
    När jag var bara året gammal ramlade jag tydligen ur barnvagnen och fick en hjärnskakning som de höll mig kvar över natten för observation för, men det minns ju inte jag. Att jag hade vattkoppor och körtelfeber samtidigt när jag var 16 år minns jag bättre. Jag var så pass medtagen att jag inte reagerade varken när jag blev kittlad under fötterna eller när de tog 8 rör med blod från mig. Låg inne på infektionsavdelningen två dagar för att vätska upp mig med dropp.
    Att jag varit på BB för att jag fött barn räknar jag inte riktigt.
  36. Vilken är din favoritrestaurang?
    Går så himla sällan på restaurang, men jag gillar indisk mat och det finns det en bra restaurang för här i Örebro som heter Karishma. Annars var maten fantastiskt god när jag och älskade maken var på Gripsholms värsdhus. Jag drömmer mig tillbaka till den där kalvfilén ibland...
  37. Vilket ord stavar du ofta fel till?
    Brukar få kämpa lite med mig själv när det gäller stavningen till "jämnt" som någon obskyr del i min hjärna vill stava "jämt".
  38. Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
    Jo... Alltså jag vill inte ha fler barn, är nöjd med mina tre och tycker det räcker bra så. Men jag funderade på det när jag var yngre eftersom jag ville ha fler barn än Stora J och inte var säker på om jag skulle få fler egna. Är alltså absolut inte främmande för tanken, men eftersom jag inte vill ha fler barn så blir det ingen adoption för min del.
  39. Vilken är din favoritpizza?
    Hemlagad med bacon, lök och mozzarella. Innan "vår" pizzeria bytte ägare och ändrade sin meny var min favoritpizza den med vitlöksmarinerade räkor och persilja.
  40. Vilken var din första tanke när du vaknade i morse?
    Ugh... Jag vill inte...
  41. När blev du senast riktigt glad och varför?
    Är det inte lite typiskt att jag inte vet det? Har mycket lättare till skratt numera dock - don't worry. Jag kan bara inte minnas något specifikt så här just nu.
  42. Vad är det konstigaste du någonsin har ätit?
    Lakrisal inrullad i en ostskiva. Är också det äckligaste jag någonsin har ätit. Det var däe jag lärde mig att bara för att saker är goda var sig själv betyder inte ddet att de är goda tillsammans.
  43. Hur startar du en konversation?
    Hej.
  44. Vilket band har du varit besatt av den senaste tiden?
    Besatt av är kanske lite att ta i, och den senaste tiden har jag mest lyssnat på blandade spellistor på Spotify. Men jag gillar ju Florence + The Machine och Scissor sisters, om vi pratar band och inte soloartister.
  45. Kommer du från en "fin" familj?
    Nej. Alltså - vi är så klart jättefina, men det var ju knappast så att vi var supertäta och att jag och brorsorna fick allt vi pekade på.
  46. Har du en "bucket list"?
    Nej.
  47. Vilken är din favoritbokserie?
    Stephen Kings "Dark tower"-serie och J.K. Rowlings "Harry Potter" dito.
  48. När skrattade du senast så mycket att du fick ont i magen?
    Igår. Älskade maken har en tendens att få mig att gapflabba.
  49. Vart går du när du är ledsen?
    Till sängen, ut eller till älskade makens famn.
  50. Fem slumpvisa fakta om dig själv.
    Min favoritcocktail är Gimlet, men den får jag göra själv för bartenders vet aldrig hur man gör den. Jag har aldrig testat några droger - förutom tobak och alkohol då. Lakrits och chips är mina största laster. En sång som ofelbart får mig att gråta är "Music of the night" från The Phantom of the Opera. Rött är min favoritfärg.